🟠 Harrastamisen Suomen mallin kuntakoordinaattoreiden tapaamisen materiaali 19.4.2022
Kouluyhteistyö, harrastastusviikko ja Harrastamisen Suomen mallin muut ajankohtaiset asiat olivat aiheina Harrastamisen Suomen mallin yhteyspisteen koordinaattorin Tarja Vartiaisen vetämässä tapaamisessa. Esityksen diat, joihin on lisätty ryhmätöiden koonnit, löytyvät alta.
Harrastuksia kouluihin opas yhdistyksille ja muille harrastusten järjestäjille: https://harrastamisensuomenmalli.fi/harrastuksen-jarjestajille/jarjestajaksi/
Harrastuskortit ja ideakilpailunohje: https://harrastamisensuomenmalli.fi/harrastuskortit/
🟠 Aluehallintoviraston ajankohtaisista asioista Harrastamisen Suomen malliin liittyen kertoi Emilia Piitulainen, ylitarkastaja Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta. Esityksen diat löytyvät alta.
🟠 Välähdyksiä vaihtoehtoisista tulevaisuuksista – Älä myöhästy, tulevaisuuden toimenpiteet tehdään nyt puheenvuoron piti Otto Tähkäpää, Tulevaisuuskoulun perustaja & Lasten ja nuorten säätiön tulevaisuusasiantuntija. Esityksen diat löytyvät alta.
🟠 Harrastamisen Suomen mallin työpajakierroksen materiaalit
Kehitä harrastustoimintaa lasten ja nuorten kanssa työpajan veti Maija Hansen, lapsikeskeisen palvelumuotoilun asiantuntija, Pelastakaa Lapset ry, Lapsilta opittua-hanke ja palvelumuotoilun moniosaaja.
Työpajassa syvennyttiin seuraaviin kysymyksiin:
- Miten kaikenlaiset lapset voivat osallistua ja heille voidaan luoda aktiivisesti tila kertoa näkemyksiään?
- Miten osallistuminen voi olla lapsille kivaa ja turvallista?
- Miten lasten näkemyksiä voidaan aidosti huomioida?
- Miten lapset saavat tiedon siitä, mihin heidän näkemyksiään on huomioitu?
- Miten palveluiden ja toiminnan laatua voi systemaattisesti arvioida lasten kokemusten kautta?
🟠 Yhteistyöstä voimaa työpajaa vetivät Niko Savinainen, Liikunta- ja nuorisotoimen päällikkö ja Riitta Kangasluoma Lapuan Suomen mallin kuntakoordinaattorin Lapuan kunnasta. Vastauksia haetaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
- Keitä tulisi olla mukana kehittämässä harrastustoimintaa?
- Miten löytää oikeat ihmiset, kumppanit ja kanavat?
- Mitä kunta järjestää itse, mitä yhdistykset sekä muut harrastustoimijat, mitä tehdään yhdessä?
- Miten asetetaan yhteisiä tavoitteita ja seurataan niiden toteutumista?
- Miten, toimijat luovat yhteisen tahtotilan ja sitoutuvat yhdessä harrastustoiminnan pitkäjänteiseen kehittämiseen?
- Miten varmistetaan tiedonkulku ja vuoropuhelu?
- Rakenteet: Tarvitaanko hallintohimmeli?
Diat työpajasta löytyy alta.
Lapuan Harrastamisen mallin kuvaus:
Ryhmätöiden kooste osa 1:
Ryhmätöiden kooste ja Lapuan malli osa 2:
🟠 Hyvä hallinto työpajassa perehdytään hyvän hallinnon periaatteisiin Harrastamisen Suomen malli -hankkeiden näkökulmasta. Työpajassa käsitellään mm. kirjanpitoa ja raportointi. Työpajan vetivät Emilia Piitulainen, ylitarkastaja ja Elsa Mantere, ylitarkastaja, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta. Työpajan diat löytyvät alta.
🟠 Laatua harrastamiseen yhdessä -työpajassa haettiin ratkaisuja laadukkaan harrastustoiminnan toteuttamiseen. Yhteinen sitoutuminen laadun edistämiseen ja ratkaisujen hakemiseen on satsaus, jolla varmistetaan myös toiminnan jatkuvuus. Työpajan veti Kirsi Naukkarinen, yhteyspäällikkönä Opetushallituksessa Liikkuvat -ohjelmissa (Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu, Liikkuva opiskelu).
🟠 21.4.2022 Harrastaminen Suomen malli & Kulttuurikasvatussuunnitelmat -ohjelmassa työskenneltiin rhmissä paneutuen Harrastamisen Suomen mallin ja kulttuurikasvatussuunnitelmien viemiseen kouluihin sekä toiminnan arviointiin. Case esimerkkeinä esiteltiin Seinäjoen koulujen Kulttuurimatka & Harkku – Seinäjoen harrastamisen malli. Ryhmätöiden tuotokset löytyvät alta.
🟠 Ammattimainen taide laadun takeena -työpajassa kokemuksia jakoi räppiä ja sanataidetta päivittäin peruskouluohjaustyössä hyödyntävä Simo Nieminen, Simo nosti esiin rytmitaulukko-menetelmän, jonka myötä kaikki pääsevät helposti kiinni rytmiseen kirjoittamiseen sekä räppäilyyn. Lisäksi työpajassa oli osallistujien kiinnostuksen mukaan mahdollista painottaa sanojen tueksi otettavia musiikillisia elementtejä tai sanataideharjoitteita. Alla olevasta linkistä pääset Simon presentaatioon.
https://prezi.com/view/1tvirTYh89cwR5imW39F/
🟠 Kulttuurikasvatussuunnitelmien työpajat
Kulttuurinen lukutaito tulevaisuuden taitona -työpajassa tutustuttiin kulttuurisen lukutaidon käsitteeseen Dialogue and Argumentation for Cultural Literacy Learning in Schools -hankkeen tuottaman opetusmateriaalin kautta. Kulttuurisen lukutaidon opetuspaketin löydät täältä.Opetusmateriaaleja pidettiin toimivina ja tarpeellisina, ja linkin voi lisätä toimijoiden omille sivuille.
Elävää perintöä kulttuurikasvatussuunnitelmiin: kortteja & kompasseja. Työpajassa keskusteltiin elävästä kulttuuriperinnöstä, sen roolista kulttuurikasvatussuunnitelmissa sekä siihen liittyvistä materiaalipankeista. Työpajassa esitellyt materiaalipankit löytyvät https://opi.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/ ja https://www.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/julkaisut/kompassi. Osallistujien itse määrittelemät elävän kulttuuriperinnön muodot löytyvät alta.
🟠 Lastenkulttuurifestivaalit ja yleisötyö – työpajan muistiinpanot
Työpajan ohjasivat: Seinäjoen kaupungin kulttuuripalvelut / Pikkuprovinssin tuotantotiimi: Katariina Vestergård, Päivi Oksanen ja Jonna Isokoski
Muistiinpanoissa käsitellään seuraavia teemoja:
KUN TULEVAISUUS PELOTTAA: Ideoikaa yhdessä erilaisia tapoja luoda lapsille ja nuorille toiveikkaita näkymiä tulevaisuuteen taiteen ja kulttuurin keinoin. Miten ympäristöahdistusta voidaan käsitellä lastenkulttuuritapahtumissa tai yleisötyössä?
LASTEN LUONTOSUHDE: Ideoikaa yhdessä erilaisia tapoja järjestää lapsille ja nuorille luontosuhdetta vahvistavaa taide- ja kulttuuritoimintaa.
LAPSILÄHTÖISYYS & OSALLISUUS: Ideoikaa erilaisia tapoja kerätä / kuulla / kartoittaa lasten ja nuorten näkemyksiä lastenkulttuuritoiminnasta. Miten saadaan lasten ääni aidosti kuuluviin toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa? Työpajojen tuotokset löytyvät alta.