fbpx Hyppää sisältöön

Materiaalit ja diat

ūüü† Harrastamisen Suomen mallin kuntakoordinaattoreiden tapaamisen materiaali 19.4.2022

Kouluyhteistyö, harrastastusviikko ja Harrastamisen Suomen mallin muut ajankohtaiset asiat olivat aiheina Harrastamisen Suomen mallin yhteyspisteen koordinaattorin Tarja Vartiaisen vetämässä tapaamisessa. Esityksen diat, joihin on lisätty ryhmätöiden koonnit, löytyvät alta.

Harrastuksia kouluihin opas yhdistyksille ja muille harrastusten järjestäjille: https://harrastamisensuomenmalli.fi/harrastuksen-jarjestajille/jarjestajaksi/

Harrastuskortit ja ideakilpailunohje: https://harrastamisensuomenmalli.fi/harrastuskortit/


ūüü† Aluehallintoviraston ajankohtaisista asioista Harrastamisen Suomen malliin liittyen kertoi Emilia Piitulainen, ylitarkastaja L√§nsi- ja Sis√§-Suomen aluehallintovirastosta. Esityksen diat l√∂ytyv√§t alta.


ūüü† V√§l√§hdyksi√§ vaihtoehtoisista tulevaisuuksista ‚Äď √Ąl√§ my√∂h√§sty, tulevaisuuden toimenpiteet tehd√§√§n nyt puheenvuoron piti Otto T√§hk√§p√§√§, Tulevaisuuskoulun perustaja & Lasten ja nuorten s√§√§ti√∂n tulevaisuusasiantuntija. Esityksen diat l√∂ytyv√§t alta.


ūüü† Harrastamisen Suomen mallin ty√∂pajakierroksen materiaalit

Kehit√§ harrastustoimintaa lasten ja nuorten kanssa ty√∂pajan veti Maija Hansen, lapsikeskeisen palvelumuotoilun asiantuntija, Pelastakaa Lapset ry, Lapsilta opittua-hanke ja palvelumuotoilun moniosaaja. 

Työpajassa syvennyttiin seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten kaikenlaiset lapset voivat osallistua ja heille voidaan luoda aktiivisesti tila kertoa n√§kemyksi√§√§n?
  • Miten osallistuminen voi olla lapsille kivaa ja turvallista?
  • Miten lasten n√§kemyksi√§ voidaan aidosti huomioida?
  • Miten lapset saavat tiedon siit√§, mihin heid√§n n√§kemyksi√§√§n on huomioitu?
  • Miten palveluiden ja toiminnan laatua voi systemaattisesti arvioida lasten kokemusten kautta?

ūüü† Yhteisty√∂st√§ voimaa ty√∂pajaa vetiv√§t Niko Savinainen, Liikunta- ja nuorisotoimen p√§√§llikk√∂ ja Riitta Kangasluoma Lapuan Suomen mallin kuntakoordinaattorin Lapuan kunnasta. Vastauksia haetaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

  • Keit√§ tulisi olla mukana kehitt√§m√§ss√§ harrastustoimintaa?
  • Miten l√∂yt√§√§ oikeat ihmiset, kumppanit ja kanavat?
  • Mit√§ kunta j√§rjest√§√§ itse, mit√§ yhdistykset sek√§ muut harrastustoimijat, mit√§ tehd√§√§n yhdess√§?
  • Miten asetetaan yhteisi√§ tavoitteita ja seurataan niiden toteutumista?
  • Miten, toimijat luovat yhteisen tahtotilan ja sitoutuvat yhdess√§ harrastustoiminnan pitk√§j√§nteiseen kehitt√§miseen?
  • Miten varmistetaan tiedonkulku ja vuoropuhelu?
  • Rakenteet: Tarvitaanko hallintohimmeli?

Diat työpajasta löytyy alta.

Lapuan Harrastamisen mallin kuvaus:

Ryhmätöiden kooste osa 1:

Ryhmätöiden kooste ja Lapuan malli osa 2:


ūüü† Hyv√§ hallinto ty√∂pajassa perehdyt√§√§n hyv√§n hallinnon periaatteisiin Harrastamisen Suomen malli -hankkeiden n√§k√∂kulmasta. Ty√∂pajassa k√§sitell√§√§n mm. kirjanpitoa ja raportointi. Ty√∂pajan vetiv√§t Emilia Piitulainen, ylitarkastaja ja Elsa Mantere, ylitarkastaja, L√§nsi- ja Sis√§-Suomen aluehallintovirastosta. Ty√∂pajan diat l√∂ytyv√§t alta.


ūüü† Laatua harrastamiseen yhdess√§ -ty√∂pajassa haettiin ratkaisuja laadukkaan harrastustoiminnan toteuttamiseen. Yhteinen sitoutuminen laadun edist√§miseen ja ratkaisujen hakemiseen on satsaus, jolla varmistetaan my√∂s toiminnan jatkuvuus. Ty√∂pajan veti Kirsi Naukkarinen, yhteysp√§√§llikk√∂n√§ Opetushallituksessa Liikkuvat -ohjelmissa (Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu, Liikkuva opiskelu).


ūüü† 21.4.2022 Harrastaminen Suomen malli & Kulttuurikasvatussuunnitelmat -ohjelmassa ty√∂skenneltiin rhmiss√§ paneutuen Harrastamisen Suomen mallin ja kulttuurikasvatussuunnitelmien viemiseen kouluihin sek√§ toiminnan arviointiin. Case esimerkkein√§ esiteltiin Sein√§joen koulujen Kulttuurimatka & Harkku ‚Äď Sein√§joen harrastamisen malli. Ryhm√§t√∂iden tuotokset l√∂ytyv√§t alta.


ūüü† Ammattimainen taide laadun takeena -ty√∂pajassa kokemuksia jakoi r√§ppi√§ ja sanataidetta p√§ivitt√§in peruskouluohjausty√∂ss√§ hy√∂dynt√§v√§¬†Simo Nieminen, Simo nosti esiin¬†rytmitaulukko-menetelm√§n, jonka my√∂t√§ kaikki p√§√§sev√§t helposti kiinni rytmiseen kirjoittamiseen sek√§ r√§pp√§ilyyn. Lis√§ksi ty√∂pajassa oli osallistujien kiinnostuksen mukaan mahdollista painottaa sanojen tueksi otettavia musiikillisia elementtej√§ tai sanataideharjoitteita. Alla olevasta linkist√§ p√§√§set Simon presentaatioon.

https://prezi.com/view/1tvirTYh89cwR5imW39F/


ūüü† Kulttuurikasvatussuunnitelmien ty√∂pajat

Kulttuurinen lukutaito tulevaisuuden taitona -työpajassa tutustuttiin kulttuurisen lukutaidon käsitteeseen Dialogue and Argumentation for Cultural Literacy Learning in Schools -hankkeen tuottaman opetusmateriaalin kautta. Kulttuurisen lukutaidon opetuspaketin löydät täältä.Opetusmateriaaleja pidettiin toimivina ja tarpeellisina, ja linkin voi lisätä toimijoiden omille sivuille.

El√§v√§√§ perint√∂√§ kulttuurikasvatussuunnitelmiin: kortteja & kompasseja. Ty√∂pajassa keskusteltiin el√§v√§st√§ kulttuuriperinn√∂st√§, sen roolista kulttuurikasvatussuunnitelmissa sek√§ siihen liittyvist√§ materiaalipankeista. Ty√∂pajassa esitellyt materiaalipankit l√∂ytyv√§t https://opi.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/ ja https://www.aineetonkulttuuriperinto.fi/fi/julkaisut/kompassi.  Osallistujien itse m√§√§rittelem√§t el√§v√§n kulttuuriperinn√∂n muodot l√∂ytyv√§t alta.


ūüü† Lastenkulttuurifestivaalit ja yleis√∂ty√∂ – ty√∂pajan muistiinpanot

Työpajan ohjasivat: Seinäjoen kaupungin kulttuuripalvelut / Pikkuprovinssin tuotantotiimi: Katariina Vestergård, Päivi Oksanen ja Jonna Isokoski

Muistiinpanoissa käsitellään seuraavia teemoja:

KUN TULEVAISUUS PELOTTAA: Ideoikaa yhdessä erilaisia tapoja luoda lapsille ja nuorille toiveikkaita näkymiä tulevaisuuteen taiteen ja kulttuurin keinoin. Miten ympäristöahdistusta voidaan käsitellä lastenkulttuuritapahtumissa tai yleisötyössä?

LASTEN LUONTOSUHDE: Ideoikaa yhdess√§ erilaisia tapoja j√§rjest√§√§ lapsille ja nuorille luontosuhdetta vahvistavaa taide- ja kulttuuritoimintaa. 

LAPSIL√ĄHT√ĖISYYS & OSALLISUUS: Ideoikaa erilaisia tapoja ker√§t√§ / kuulla / kartoittaa lasten ja nuorten n√§kemyksi√§ lastenkulttuuritoiminnasta. Miten saadaan lasten √§√§ni aidosti kuuluviin toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa? Ty√∂pajojen tuotokset l√∂ytyv√§t alta.

Jaa somessa:

Tilaa uutiskirjeemme

Haluatko kuulla lastenkulttuuriin liittyvistä ajankohtaisista tapahtumista, hankkeista, vinkeistä ja materiaaleista? Lastenkulttuurin uutiskirje ilmestyy joka toinen kuukausi ja se lähetetään ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.