Lapsilähtöistä taidetta ja kulttuuria esikoululaisten arkeen
Taidetta eskareihin on kesällä 2020 käynnistynyt hanke, jonka tarkoituksena oli tuoda esikouluihin kulttuuria ja taidetta osallisuuteen perustuvalla toimintamallilla ammattitaitoisten taidekasvattajien toteuttamana. Korona-ajan vuoksi taidetta tuodaan eskareihin poikkeuksellisesti virtuaalisesti.
Materiaalit esikouluille ovat vapaasti käytettävissä:
- Taidekasvattajien toteuttamat työpajat esikouluille
- luontoteemaiset työpajat (teatteri, tanssi, kuvataide ja musiikki)
- ympäristötaiteen työpajat (suomeksi ja englanniksi)
- Eskarifestarit esitys/työpaja -kokonaisuus (sirkus, sanataide ja rytmit)
Taidekasvattajien toteuttamia työpajoja esikouluille
Työpajavideoiden avulla opettajat ja muut varhaiskasvatuksen toteuttajat voivat järjestää lapsille tutustumisen eri taiteenlajeihin, ja toteuttaa lapsille oman työpajan. Taidetta eskareihin -hankkeeseen valikoitui monitaiteisen asiantuntijaryhmän avulla taiteenlajeiksi draama/teatteri, tanssi, kuvataide, musiikki ja ympäristöpaja. Lisäksi tältä sivulta löytyy Eskarifestarit – sirkuksen, sanataiteen ja rytmien maailmaan keskittyvä videotallenne sekä prosessikuvaus.
Työpajoissa nähtävä toiminta on lapsilähtöistä, saavutettavaa, tasa-arvoista ja ammattilaisten toteuttamaa.
Taidetyöpajavideoiden kautta taidekasvattajien toteuttamat menetelmät ovat kaikkien esikoulujen henkilöstön katsottavana ja vapaasti käytettävissä. Hankkeen myötä tuodaan materiaaleja, työtapoja ja kulttuurikasvatuksen välineitä esikoulualaisten arkeen.
1. Luontoteemaiset työpajat eri taiteenlajeissa (teatteri, kuvataide, tanssi ja musiikki)
Kutkuttaako taide? Tekisikö mieli heittäytyä yhdessä luovaksi?
Työpajojen avulla voit saada vinkkejä ryhmätyöskentelyyn ja yhteiseen tekemiseen. Tarjolla on 4 työpajaa, joiden kaikkien teemana on luonto. Tavoitteena on innostaa havainnoimaan ja arvostamaan ympäristöä. Samalla pohditaan omaa luontosuhdetta. Taiteenlajeina ovat teatteri, tanssi, kuvataide ja musiikki. Voit itse valita missä järjestyksessä pajat toteutat tai voit valita yksittäisiä harjoituksia mukaasi. Saat videoilla ideoita myös jatkotyöskentelyyn.
2. Ympäristötaiteen työpajat
Ympäristötyöpaja – Äänien maailma
Työpajan ideana on antaa lapsille mahdollisuus pohtia ympäristöä ja ympäristössä kuuluvia ääniä visuaalisella ja kokemuksellisella tavalla. Äänet vaikuttavat siihen miten tulkitsemme ja toimimme ympäristössämme.
Havainnollistamalla ääniä ja niiden piirteitä, opimme kuuntelemaan ja ymmärtämään paremmin ympäristöä ja meidän ihmisen paikkaa siinä.
Sound and sand workshop (in english)
The idea of the workshop is to give children the opportunity to reflect on the environment and the sounds in the environment in a visual and experiential way. Sounds affect how we interpret and operate in our environment.
By illustrating sounds and their features, we learn to listen and better understand the environment and our human place in it.
3. Kuvataide- ja draamaopetukseen liittyvä työpajavideo (Hyvä kohtelu)
Aiheena on hyvä kohtelu ja sen tutkailu. Työpaja sisältää toiminnallisia draamaharjoituksia, joissa lapset voivat itse asettua toisen ihmisen asemaan miettimään erilaisia tilanteita ja toimintatapoja. Tavoitteena on havainnollistaa lapsen oman toiminnan kautta miten muita ihmisiä on hyvä kohdella, ja miten toivoisi itse tulevansa kohdelluksi. Työpajavideo sisältää myös kädentaitoja ja kuvataidetta. Työpajavideot ovat sekä suomeksi että ruotsiksi. Videon kesto on noin 8 minuuttia.
Työpaja on suunnattu etupäässä esikoulu- ja esiopetusikäisille, mutta sitä voi soveltaen käyttää myös vanhempien lasten kanssa. Ohjevideo työpajasta on suunnattu kasvattajalle, mutta sen voi katsoa myös lasten kanssa yhdessä työskentelyn pohjustuksena.
Tiivistelmä työskentelyn vaiheista:
Tuokio 1)
Materiaalien keräysretki esim. luontoon
Tuokio 2)
45-60 min naamioiden valmistus
Tarvitsette:
Kartonkia tai pahvia naamiopohjia varten, koristelumateriaalia, saksia, liimaa, teippiä, keppejä/kuminauhaa
Tuokio 3)
45-60 min
Draamallinen naamioleikki ilman sanoja, jossa tutkitaan omaa ja toisten kehollista ilmaisua. Tuokiossa myös keksitään hyviä tekoja, joiden vaikutuksia itseen ja toiseen kokeillaan ja koetaan.
Tarvitsette:
Tilan, jossa mahtuu liikkumaan ja ilmaisemaan kehollisesti.
4. Eskarifestarit – sirkuksen, sanataiteen ja rytmien maailma
Eskarifestarit -esitystapahtuman aikana lapset pääsivät kokemaan ja tekemään taidetta osallistumalla kolmeen työpajaan sekä itse esityksen toteuttamiseen. Sirkukseen, sanataiteeseen ja rytmien maailmaan keskittyvä videotallenne sekä prosessikuvaus Eskarifestarit -tapahtumasta: Merivirta-esityskokonaisuudesta, on nähtävissä alla.
Eskarifestareissa on kyse lastenkulttuurikeskus Louhimon ja Seinäjoen elävän musiikin yhdistyksen kehittämästä lastenkulttuurikonseptista, jossa kouluun siirtymisen nivelvaiheeseen tarjotaan lapsille kulttuuri- ja taidesisältöjä.
Esitys alkaa. Reiska Rapu kutsuu esiintyjiä paikalle. Merivirrat ovat kuljettaneet rytmiryhmän kauas Atlantille. Reiska Rapu on vahingossa silpunnut saksillaan laulunsanat. Mimmi Merihevosella on ramppikuume – hän on unohtanut sirkustemput eikä saa palloja ilmaan. Esityksestä ei tule mitään. Onneksi esiintyjät keksivät pyytää lapset apuun.
Lapset jakaantuvat kolmeen työpajaan auttamaan esityksen tekemisessä. Jokainen lapsi käy kaikissa kolmessa työpajassa, joita ovat:
- Sanataidetyöpaja
Mustekala L.Onkero kutsuu lapsia onkimaan sanoja sangoista. Sattumalta valikoituvat meriaiheiset sanat lisätään Leijonaa mä metsästän -laulun uudeksi sanoitukseksi. Samalla harjoitellaan yhdessä lyhyiden sanojen kirjaimia ja tavuja.
2. Rytmityöpaja
Rytmityöpajassa Reiska Rapu ohjaa lapsille erilaisia rytmillisiä kokonaisuuksia. Lapset opettelevat rytmejä kehoa apuna käyttäen. Kehorytmit tahdittavat myöhemmin nähtävää Meduusojen tanssia.
3. Sirkustyöpaja
Sirkustyöpajassa Mimmi Merihevonen opettaa lapsille jongleeraamista. Harjoitellaan erilaisia heittoja ja kiinniottoja lasten ideoiden pohjalta. Käytössä ovat lasten itse ennakkotehtävänä tekemät jongleerauspallot.
Ennakkotehtävä meripallo (PDF 5,1 MB)
Pallon valmistamisen koristelua edeltävät vaiheet esitellään tarkemmin Louhimon tekemässä videossa
Työpajojen jälkeen kaikki asettuvat yhdessä seuraamaan esityksen jatkumista. Nyt kokonainen valmis esitys toteutetaan lasten avulla: uudet sanat lauluun ovat valmiit ja ne lauletaan yhdessä. Lapset soittavat oppimiaan kehorytmejä ja Meduusat suostuvat tanssimaan. Mimmi Merihevosen ramppikuume on poissa ja hän esittää jongleerausnumeronsa aaltojen saattelemana.
Vuoden 2021 Eskarifestareiden sisällön, Merivirta-esityskokonaisuuden, ovat ideoineet Louhimon taidekasvattajat ja lastenkulttuurituottaja yhdessä toteuttavan työryhmän kanssa.