Kevätpäivä järjestetään webinaarina Zoom-etäsovelluksella.
Kevätpäivän aloittaa Forssan kuvataidekoulun puheenvuoro taiteen ja tieteen välisestä monimuotoisesta yhteistyöstä yhtenä LUMA 2020 kehittäjäkouluna. LUMA 2020 on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja LUMA keskus Suomen toteuttama luonnontieteiden ja matemaattisten aineiden opetuksen ja oppimisen kehittämisen ohjelma. Taiteen perusopetuksesta mukana olevat edustajat Teija Lauronen ja Maikku Aho avaavat puheenvuorossaan esimerkkejä tieteen ja taiteen yhdistämisestä taideopetuksessa sekä antavat esimerkkejä luonnonvärien käytöstä ja värjäysoppaasta.
Kevätpäivän yhteisöllisissä ja osallistavissa työpajoissa käsitellään arviointia. ”Ei arviointia arvioinnin takia – miten syntyy merkityksellinen arviointi oppilaan oppimisen kannalta?” Arviointityöryhmän alustuksen jälkeen siirrytään etukäteen valittuihin ohjattuihin työpajoihin. Työpajojen tarkoituksena on jakaa hyväksi todettuja arviointikäytäntöjä ja pohtia yhdessä ratkaisuja arvioinnin toteuttamiseen liittyviin haasteisiin.
Työpajojen ennakkotehtävä: Tutki oman koulusi opetussuunnitelmasta opintokokonaisuuksien tavoitteita. Antaako koulukohtainen opetussuunnitelma välineitä arvioinnin toteuttamiseen? Mitä tukea löytyy, mitä puuttuu, millaista apua tarvitset?
Työpaja valitaan ilmoittautumislomakkeella. Ilmoittaudu hyvissä ajoin, jotta pääset varmasti työpajaan, josta on sinulle hyötyä! Suositellaan, että saman koulun opettajat ilmoittautuvat eri työpajoihin. Tarkemmat tiedot työpajoista löydät ohjelmasta.
Päivän lopussa päästään nauttimaan Vuoden 2021 nuori taiteilija Joel Slotten puheenvuorosta. Hän kertoo meille taiteestaan, työskentelystään ja esittelee teoksiaan.
Tule mukaan, yksi koronavuosi on jo takana, mennään yhdessä eteenpäin!
Ohjelma, osallistumismaksut ja ilmoittautuminen 6.4. mennessä webinaarin verkkosivulta. Linkki osallistumiseen lähetetään ilmoittautuneille viimeistään 7.4.
Lämpimästi tervetuloa kevätpäivään!