fbpx Hyppää sisältöön

Nykyrunous herättää ajatuksia ja antaa avaimia ilmaisuun

Mikä on runouden merkitys nykypäivänä? Voiko runoudella vaikuttaa? Miten kannustaa nuoria runouden pariin? Nämä ja monet muut nykyrunouteen liittyvät suuret kysymykset ovat puhutelleet viime aikoina. Kansainvälisen runohankkeemme Poets of Today – Voices of Tomorrow on kääntymässä loppusuoralle ja on aika katsoa hetkeksi tähän mennessä tapahtunutta.

Maaliskuun puolivälin jälkeen kevät oli alkanut saapua silmuina Puolaan, kun kaikki kansainvälisen runohankkeen kansalliset tiimit saapuivat projektin viimeiseen väliaikatapaamiseen Arterian kotikaupunkiin Gliwiceen. Arterian järjestämän hanketapaamisen aiheena oli opettajankoulutuksiin ja runoilijoiden kouluvierailuihin pohjautuvan menetelmäoppaan suunnittelu. Tulevana syksynä verkossa englanniksi julkaistava opas sisältää vinkkejä siihen, miten nykyrunoutta voi sisällyttää kouluopetukseen. Opas sisältää myös runoutta kaikista viidestä hankemaasta englanniksi käännettynä. 

Opettajien ja runoilijoiden yhteistyöstä syntyy polkuja runouden äärelle

Viime vuoden loppusyksystä hankkeemme 10 nuorta suomalaista runoilijaa valmistautuivat yhteistyöopettajien kanssa koulujen runovierailuihin. He tutustuivat toisiinsa, kuulivat ja analysoivat runoutta sekä keskustelivat erilaisille oppijoille sopivista harjoituksista. Talven aikana runovierailuja toteutettiin Oulussa, Tampereella ja Vantaalla yhteensä 10 eri koulussa kohdaten lähes 600 yläkoulu- ja lukioikäistä nuorta. Jokainen runoilijoista oli rakentanut omannäköisensä vierailun.

Yhden lauseen elämäkerran kirjoittaminen, riimiparien rakentelu tai räppipersoonan luominen loivat perustaa sanojen kanssa leikkimiselle. Nuorille runoilijoiden henkilökohtainen ote, tunneilla tehdyt kirjoitusharjoitukset ja runouden kuuleminen muodostivat merkityksellisiä kokemuksia. 
Opettajien ja runoilijoiden yhteinen koulutuspäivä Oulussa syksyllä 2023. Kuva: Harri Hertell.

Mitä opettajat sitten ajattelivat runoudesta ja sen merkityksestä suomalaisessa koulujärjestelmässä? Palautteissa runous sai monia rooleja. 

Runous on erinomainen väline äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen, koska se on tiivis, joustava, vapaa ja leikkisä.  Runot mahdollistavat tunteiden ilmaisun ja ihmissuhteista keskustelemisen. Runoutta voidaan käyttää yhteiskunnallisen keskustelun avaamiseen. Runous antaa tilaa oppilaiden omalle luovuudelle, väyliä tunteille ja ajatuksille.

Huomisen äänet

Huomisen äänet -runotapahtumassa muun muassa Aatos Ketvel lausui yleisölle runouttaan. Kuva: Ida Kalliosaari.

Maaliskuussa nuoret runoilijamme tapasivat jälleen, tällä kertaa Tampereella. Lopputapaamisessa he vaihtoivat kokemuksia kouluvierailuistaan ja kertoivat tulevista suunnitelmistaan. Taikelta saadun avustuksen myötä runoilijoille mahdollistui lisäkouluvierailujen tekeminen kevään 2024 aikana ja niitä varten toisten kokemuksista oppiminen oli arvokasta. 

Tapaamispäivän päätteeksi järjestettiin yleisölle runotilaisuus Huomisen äänet Tampereen pääkirjasto Metsossa. Tilaisuuden alusti ja juonsi runoilijoiden mentorina hankkeen aikana toiminut Suomen tiimin päärunoilija Harri Hertell. Tunnin ajan yleisöllä oli mahdollisuus nauttia monipuolisesta kattauksesta nykyrunoutta. Yleisön palautteissa toistui sama, mikä hankkeen aikana on tullut usein esiin – runous antaa tilaa mielikuvitukselle ja nostaa arjen yläpuolelle. 

Jaa somessa:

Lue myös

Tilaa uutiskirjeemme

Haluatko kuulla lastenkulttuuriin liittyvistä ajankohtaisista tapahtumista, hankkeista, vinkeistä ja materiaaleista? Lastenkulttuurin uutiskirje ilmestyy joka toinen kuukausi ja se lähetetään ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.