Lapsenpäivä-palkinto on Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön jakama tunnustus ansioista lastenkulttuuria tekeville yhteisöille. Palkintoja jaetaan kaksi vuosittain. Palkinnon saivat tänä vuonna Kemiönsaarella toimiva Sagalundin museo ja ja Suomen Parkour ry.
Tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen on myöntänyt Lapsenpäivä-palkinnon Sagalundin museolle ja Suomen Parkour ry:lle. Lapsenpäivä-palkinto myönnetään lasten taideharrastuksen ja -kasvatuksen eteen tehdystä työstä. Molemmat palkitut saivat 10 000 euroa.
– Sagalundin museo ja Suomen Parkour toteuttavat raikasta, lapsen omaa tekemistä ja oivaltamista korostavaa lastenkulttuuria ja harrastamista. Lapsilla on valtava määrä ideoita, luovuutta ja energiaa. Tähän näiden toimijoiden kulttuuriperintö-, kädentaitojen ja parkourin ammattilaiset osaavat loistavasti vastata, toteaa tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen.
Sagalundin museo sijaitsee Kemiönsaarella, ja sen toiminta-alueena on Turunmaa ja Salo. Se on ensimmäinen museossa sijaitseva lastenkulttuurikeskus. Toimintaa järjestetään vuosittain 5 000 lapselle.
Palkintoa perustellaan seuraavasti: Sagalund edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita kulttuuriperintö- ja ympäristökasvatuksellaan. Kulttuuriperintö ja ympäristö yhdistyvät muun muassa koulukasvimaatoiminnassa, jota keskus on vienyt myös Fiskarsin, Paraisten ja Salon kouluihin.
Lastenkulttuurikeskus pyrkii luomaan jaettavia ja käyttövalmiita toimintamalleja sekä edistämään oma-aloitteista kiinnostusta tiedonhankintaan. Keskus työllistää perinnetekniikoiden taitajia ja käsityöläisiä, ylläpitää perinteisten käsityötaitojen tuntemusta ja välittää taitoja kiinnostavasti nuorille sukupolville. Keskuksen mukaan ”taitojen oppiminen kasvattaa lapsen luottamusta kykyihinsä ja kannustaa itsensä kehittämiseen”.
Sagalundissa järjestetään kerhotoimintaa sekä ohjelmaa koululuokille ja päiväkotiryhmille. Työpajoissa ja kerhossa esimerkiksi leivotaan ruisleipää, taotaan, kehrätään tai puidaan viljaa. Museon ansiona on kulttuuriperinnön, historian, ympäristökasvatuksen ja -vastuullisuuden siirtäminen nuorille sukupolville tekemisen kautta. Työpajoihin luodaan entisajantunnelma teatterin keinoin. Toiminnassa näkyy lapsen arvostus ja ymmärrys siihen, että lapsi haluaa itse kokeilla ja tekemisen kautta oppia uutta.
https://sagalund.fi/fi/lapsille
Juttu perustuu Opetus- ja kulttuuriministeriön 18.11.2021 tiedotteeseen.