fbpx Hoppa till innehåll

Barnkulturvänlig kommun – en tillväxtplattform för framtiden

Kommunens livskraft bygger på friska, glada och aktiva barn och ungdomar. Barnkultur främjar barns och ungdomars utveckling i ett helhetsgrepp och motverkar ojämlikhet genom att ge alla möjlighet att uppleva konst och kultur i sin egen livsmiljö. Det ger en grund för lärande, kreativitet och aktivt medborgarskap – saker som kommer att hålla långt in i vuxenlivet.

Barnfamiljer värdesätter det mångsidiga utbudet av konst- och kulturtjänster i närområdet. En kulturvänlig atmosfär gör kommunen till en attraktiv plats att bo på, stöder det lokala kulturella ekosystemet och stärker kommunens livskraft. Barnkulturen upprätthåller och förnyar kommunens gemensamma kulturarv, sammanför generationer och stärker sammanhållningen mellan kommunens invånare. Denna känsla av gemenskap lägger grunden för kommunens möjligheter att möta framtidens utmaningar.

Alla barn, oavsett var de bor eller vilken familjebakgrund de har, har rätt till konst och kultur som skapare och upplevare. Genom att satsa på tillgänglig barnkultur bygger kommunen ett jämställt samhälle där varje barn känner sig som en viktig del av gemenskapen. Barn är de som skapar och beskyddar vår gemensamma framtid och vårt välfärdssamhälle som skattebetalare, entreprenörer, vårdare, lärare och beslutsfattare. Konst och kultur bidrar bevisligen till deras utveckling, lärande och allmänna välmående. Missa inte den potential som barnkulturen har för att stödja din kommuns vitalitet och dina invånares välbefinnande!

Är din kommun barnkulturvänlig?

Vi har listat en rad kriterier som hjälper dig att utveckla en mer barnkulturvänlig kommun. Första steget mot en barnkulturvänlig kommun är att se till att kommunen erbjuder högkvalitativa och professionellt producerade barnkulturtjänster. Det räcker inte med att det finns tjänster – man måste också se till att alla familjer, oberoende av bakgrund och socioekonomisk ställning, känner till tjänsterna och har verkliga möjligheter att delta.

Kriterier för barnkulturvänlig kommun

✅ Kommunen har en levande kulturläroplan

  • Kulturläroplanen har utarbetats i samarbete med kommunens utbildnings- och kulturförvaltning.
  • Kulturläroplanen upprätthålls aktivt och omfattar alla barn och unga i kommunen, från småbarnspedagogik till andra stadiets utbildning. 
  • Genom kulturläroplanen får barn och unga skapa och uppleva ett brett utbud av konst och kultur med kvalitativt innehåll.

✅ Alla barn har lika tillgång till konst- och kulturhobbyer i kommunen

  • Kommunikationen om tjänsterna görs i flera kanaler och på ett tillgängligt sätt. 
  • Kommunens kriterier för bidrag kommer att inriktas på aktörer som har antagit  Tillgängligare hobbyer -attitydmärket

✅ Kommunen har högkvalitativa och professionellt producerade barnkulturtjänster

  • Barn har möjlighet att uppleva åldersanpassade konstupplevelser av hög kvalitet på regelbunden basis.
  • Det finns ett barnkulturcenter i kommunen.
  • Kommunen erbjuder hobbyverksamhet under skoldagen, inklusive kulturella och konstnärliga aktiviteter.
  • Kommunen använder sig också av nationellt erbjudna resurser för barnkultur, som till exempel programmet Konsttestarna.

✅ Främjande av barnkultur är inkluderad i kommunens strategi

  • Främjande av barnkultur är inkluderad i kommunens kulturstrategi
  • Aktiviteter i enlighet med Kvalitetshandbok för barnkultur är en del av kriterierna för att söka bidrag.

✅ Barnen hörs i frågor som rör deras livsmiljö

  • Konst skapad av och för barn syns och hörs. 
  • Det finns platser att leka på i kommunen, liksom öppna platser av hög kvalitet med möjligheter till ledarledda aktiviteter.
  • Barnens röster hörs och tas i beaktande vid utformningen av kulturtjänster för barn.
  • Ungdomskulturen är synlig och uppskattad i kommunen.

Ladda ner välfärdsområdes- och kommunalvalprogram för barnkultur

Dela på sociala medier:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna från oss via e-post. Du kan avbryta din beställning när som helst.