Statistiska uppgifter ger en helhetsbild av barnkulturcentrens verksamhet
Förbundet för barnkulturcenter i Finland är ett riksomfattande nätverk för professionella barnkulturcenter och barnkulturorganisationer vars medlemmar producerar tjänster på olika håll i Finland, såväl lokalt som regionalt. Förbundets medlemmar har årligen nästan två miljoner kundkontakter och verksamheten täcker ungefär 80 % av Finlands kommuner.
Förbundet för barnkulturcenter i Finland har 36 medlemscenter som årligen statistikför sin verksamhet. Statistikreformen år 2022 medförde att högkvalitativ och mångsidig statistik samlas in om verksamheten. Syftet med statistikföringen är att producera jämförbar information om förbundets och dess medlemmars verksamhet. Statistikföringen betjänar förutom Förbundet för barnkulturcenter i Finland och dess medlemmar också verksamhetens finansiärer, forskningen, medierna och Statistikcentralen.
Statistiska uppgifter om barnkulturcentrens verksamhet hittas i Statistikcentralens publikationer från och med år 2015, då Förbundet för barnkulturcenter i Finland grundades.
Mångsidiga medlemmar producerar en mångfald information
Förbundets medlemmar är riksomfattande kulturaktörer, kommunernas och städernas kulturtjänster, nätverksliknande center som kommunerna bildat och aktörer på det fria fältet. Du kan bekanta dig närmare med medlemmarna på sidan Medlemsnätverket på kartan där du också hittar en kort presentation av alla förbundets medlemmar.
Förbundets medlemmar är sinsemellan mycket olika – här finns kulturtjänster för barn och unga i Finlands största städer men också ambulerande barnkulturaktörer som saknar verksamhetsställen öppna för allmänheten. Medlemmarna samarbetar såväl i städerna som i glesbygden med exempelvis skolorna, förskoleverksamheten, rådgivningarna och flyktingförläggningarna.
År 2023 i siffror
Statistiken nedan grundar sig på statistiksamlingen som 33 medlemscenter fyllde i år 2023. Tre medlemmar skickade inte in någon statistik. Också de barnkulturaktörer som inte är medlemmar i Förbundet för barnkulturcenter i Finland lämnas utanför statistikföringen.
Öppen verksamhet för varje barn
Varje barn som kan nås genom konstverksamheten är viktigt. År 2023 mötte förbundets medlemscenter närapå 1 400 000 barn och unga. Förbundets medlemmars verksamhet nådde barn i 294 kommuner på olika håll i Finland.
Medlemsnätverket i Förbundet för barnkulturcenter i Finland producerar tjänster på flera språk. År 2023 ordnade medlemmarna innehåll för barn, unga och barnfamiljer på 16 olika språk. Utöver de inhemska språken handlade det om verksamhet på bland annat teckenspråk, ukrainska, estniska, dari, igbo, arabiska och kinesiska.
Målgruppen för de tjänster som barnkulturaktörerna producerar är barn, familjer och dem som arbetar professionellt tillsammans med dessa. Förbundet för barnkulturcenter i Finlands medlemmar ordnade år 2023 verkstäder och klubbverksamhet, öppen kulturcenterverksamhet, evenemang, festivaler, framträdanden och utställningar samt utbildningar. Totalt ordnades 26 552 barnkulturinnehåll.
Utöver det innehåll som ordnades i skolor, kulturhus och andra fysiska lokaler producerade medlemmarna totalt 887 webbinnehåll, såsom videor, metodhandböcker och webbutställningar.
Internationell, högklassisk verksamhet i enlighet med hållbar utveckling
Förbundet för barnkulturcenter i Finland främjar genomförandet av internationella samarbetsprojekt samt samarbete och nätverkande med aktörer i branschen. De internationella projekten fokusera ofta på nya verksamhetsmodeller och kompetensutveckling samt spridning av de bästa metoderna. Sjutton barnkulturcenter bedrev internationell verksamhet år 2023.
Femton center använde något slag av certifikat för hållbar utveckling och/eller plan eller instruktioner för hållbar utveckling. Sju aktörer använde märket Tillgänglig hobby inom konst.
21 medlemscenter genomförde verksamhet enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet och 31 utförde innehåll i kulturläroplaner.
Medlemsspecifik statistik
Medlem
Språk*
Andra arbetsspråk
Internationella aktiviteter
Innehåll implementerat som en del av kulturläroplaner
Annat implementerat innehåll till skolor och förskoleverksamhet
Implementerat innehåll, Finlandsmodellen för Hobbyverksamhet
Allt innehåll implementerat
Antal kundkontakter, under skolåldern
Antal kundkontakter, grundskoleålder
Antal kundkontakter, 13-18 år
Antal kundkontakter, vuxna
Antal kundkontakter, summa för alla besöksgrupper
konstcentrum för barn och ungaAnnegården, Helsingfors stad
finska
svenska, engelska
Kroatien, Spanien, Mexiko, Argentina, Italien, Polen, Sverige, Storbritannien, Belgien
3
521
2
1 686
31 718
21 119
1 366
267
229 486
Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastu
finska
engelska
Internationellt läger i Finland
93
38
8
556
2 467
2 597
369
1 427
14 707
Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus Metku, Villmanstrands stad
finska
engelska
–
171
59
–
277
1 381
14 360
939
108
29 874
Joensuun lastenkulttuurikeskus – Pohjois-Karjalan lastenkulttuuriverkosto, Joensuu stad
finska
engelska, ukrainska
–
418
204
–
687
4 233
14 266
9 595
158
33 708
Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus ry Kulttura
finska
engelska
Verkstäder ordnade av internationella konstnärer i Finland
Statistikföring som gemensamt arbete i vårt nätverk
Verksamhetsstatistiken från medlemmarna i Förbundet för barnkulturcenter i Finland främjas och utvecklas av temagruppen för statistikföring. Gruppen träffas ungefär fem gånger årligen. Den är öppen för alla medlemmar och svarar på frågor om statistikföring samt handleder de barnkulturproffs som har hand om statistikföringen i barnkulturcentren. Mer information om temagrupperna hittar du på sidan Förbundets temagrupper (på finska).
Förbundets koordinator besvarar frågor och informationsförfrågningar som berör statistikföringen. Kontaktuppgifter hittar du på sidan Våra anställda.
Dela på sociala medier:
Vi använder cookies på vår webbplats för utveckling av vår webbplats och för målinriktad marknadsföring.
Sivustolla käytettävät ei-pakolliset evästeet ovat verkkopalvelun kehittämiseen, kävijämittaus- ja tutkimustarkoituksiin (Google Analytics) ja mainonnan kohdentamiseen.
Reklam- och inriktningscookies är cookies som hjälper till att anpassa innehåll baserat på tidigare webbplatsbesök. Baserat på ditt onlinebesök kan vi göra riktad annonsering åt dig i andra onlinetjänster. Vi har bäddat in Sanoma Remarketing, LinkedIn och Facebook cookies på vår webbplats. Med hjälp av dessa cookies strävar vi efter att se till att du ser annonser i Sanomas onlinemedia, LinkedIn och Facebook som är så relevant, intressant och exakt som du gillar.