Satu ja Aatos -menetelmä laajentaa perinteistä satutuntikäsitettä yhdistämällä 45 minuutin kokonaisuuteen tarinallisen taidekasvatuksen, tunnetaitokasvatuksen sekä teatterillisen itseilmaisun.
Satu-täti pitää lapsille kirjastossa tunneteemaan liittyvän satutunnin. Menetelmässä on mukana Aatos-pää, teatterilavaste, jonka avulla satua ja sen herättämiä ajatuksia ja tunteita käsitellään teatterillisin menetelmin, muun muassa nukketeatteri- ja naamioteatteritekniikoita hyödyntämällä. Tunneteemoina pilotin aikana käytettiin ystävyyttä ja rakkautta, pelkoja ja kiukkua.
Kirjasto on lastenkulttuuritoiminnalle tärkeä paikka saavutettavuutensa kannalta, ja kirjastoille satutuntitoiminnalla on suuri merkitys. Pilotissa satutuntikäsitettä on laajennettu. Satutunnit ovat taidekasvatuksen lisäksi myös hyvä kanava tunnetaitojen opetteluun.