Hyppää sisältöön

Kulttuurikasvatus

Mitä on kulttuurikasvatus?

Kulttuuri voi olla monella tavalla osa kouluarkea, joko oppituntien sisällä olevina sisältöinä, harrastetoimintana oppituntien välissä tai koulun jälkeen. Kouluissa järjestetty, ohjattu taide- ja kulttuuritoiminta lisää lasten ja nuorten luovia taitoja, kulttuurikompetenssia ja oppimisen edellytyksiä.

Kulttuurikasvatussuunnitelmat sekä taiteen ja kulttuurin harrastekerhot ovat valtakunnallisia kehittämiskohteita. Niiden avulla kulttuurikasvatus on saavuttavaa, tasa-arvoista, systemaattista ja monipuolista.

Kulttuurikasvatussuunnitelma

Kulttuurikasvatussuunnitelma on kunnan tai alueen suunnitelma siitä, miten kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta toteutetaan kunnassa tai alueella osana opetusta. Yhteiseen suunnitelmaan sitoutuvat opetus- ja kulttuuritoimi yhdessä taidelaitoksien kuten kirjastojen, museoiden ja teattereiden kanssa ja se  takaa kaikille kunnan tai alueen lapsille ja nuorille tasavertaisen mahdollisuuden tutustua monipuolisesti paikalliseen kulttuuriin. Se helpottaa myös kulttuuritoimijoita oman toimintansa koordinoinnissa.Kulttuurikasvatussuunnitelma on noin kolmasosassa Suomen kunnissa.

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (1.8.2016 alkaen) kulttuurikasvatussuunnitelma mainitaan paikallista opetussuunnitelmaa täydentävänä mahdollisuutena. Sen laatimisessa voi hyödyntää lastenkulttuurikeskusten runsasta kokemusta koulujen kanssa toteutettavasta kulttuurikasvatuksesta.

Kulttuurikasvatushenkilöt

Kulttuuriyhdyshenkilöt ovat elintärkeä linkki lastenkulttuurikeskusten ja koulujen yhteistyössä. Päiväkodeissa ja kouluissa nimetty kulttuuriyhdyshenkilö välittää työpaikallaan tietoa lastenkulttuuritarjonnasta, huolehtii ilmoittautumisista, antaa toiminnan järjestäjille palautetta ja osallistuu lastenkulttuuriohjelman suunnitteluun kasvatustyön ammattilaisen näkökulmasta.

Jaa somessa:

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa uutiskirjeemme ja saat meiltä uusimmat uutisemme sähköpostiisi. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.