Vaikka lapsilla ja nuorilla on paraikaa käynnissä kesälomat, se ei kuitenkaan tarkoita, että myös kulttuuritoiminta ja -kasvatus olisivat pysähdyksissä. Päinvastoin, kesät ovat juuri erinomaisia hetkiä tutustuttaa lasta kulttuurin maailmaan ja tarjota hänelle luovuutta lisääviä kokemuksia taiteiden parissa. Kesällä tehtävä kulttuurityö kertoo myös siitä, ettei lasten kulttuuritoiminta ole sidottu vain kouluun ja opiskeluun.
Koulu ei nimittäin ole ainoa toimija, joka toteuttaa kulttuurikasvatusta. Suuri työ tapahtuu juuri koulun ulkopuolella, nuorten vapaa-ajalla. Siksi onkin erityisen tärkeää mahdollistaa mahdollisimman monipuolinen kulttuuritarjonta myös kesällä – se auttaa nuorta ymmärtämään kulttuurin merkityksen koko elämässä ja samalla saa mukavaa sekä innostavaa tekemistä kesälle.
Kulttuuritoiminta on jatkuva prosessi
Esimerkiksi Tampereella kulttuuriharrastuksia tarjotaan myös kesällä. Nuorten kulttuurikeskus Monitoimitalo 13:ssa käy vilinä ja iloinen tekemisen meininki kesäkuussa. Esimerkiksi viikolla 25 Monitoimitalolla järjestetään niin musa- kuin runo- ja pelikerhoa. Lisäksi koko viikon on ollut päällä valokuvauskurssi, jossa Suomen lastenkulttuurikeskuksen liitto pääsi vierailemaan. Paikalla oli kesätyöntekijä Samuel Pulkkinen, joka toimii liitolla lastenkulttuurilähettiläänä.
Monitoimitalon valokuvauskurssin vetäjä Werneri Turunen on samoilla linjoilla kuin Suomen lastenkulttuurikeskuksen liitto, sillä hänkin painottaa juuri kulttuuritoiminnan tärkeyttä jatkuvana prosessina, ei vain lukuvuoden aikana.
Valokuvauksessa yhdistyvät useat kulttuurin muodot
– Kesälomat ovat juuri hyvää aikaa tarjota ilmaisia kesäkursseja eri teemoista, näin nuori pääsee harrastamaan ja kokeilemaan vapaasti. Joskus siitä voi aueta uusi harrastuskin, Werneri Turunen kommentoi.
Turunen pitää valokuvausta olennaisena osana kulttuuria, koska seuraukset ovat täsmälleen samat kuin esimerkiksi soittamisella. Valokuvaamisella oppii ymmärtämään ja näkemään maailmaa, ja samalla kehittyy myös itseilmaisun taito.
Minulle valokuvaus on oma tapa ilmaista sitä, kuinka näen ja koen ympäröivää maailmaa. Valokuvaus voi olla myös nuorelle yksi väylä, jonka kautta hän pystyy ilmaisemaan paremmin itseään ja itselle merkityksellisiä asioita. Haluan olla nuorten tukena sen oman jutun löytämisessä, Turunen sanoo.
Luovuus auttaa löytämään vahvuuksia
Kulttuuritoimintaa ei voida ajatella niinkään menoeränä, vaan investointina lasten luovuuden kehittämiseen. Läheskään kaikilla nuorilla ei olisi nimittäin mahdollisuutta ostaa omia kameroita – nyt nuori pystyy tekemään sen ilmaiseksi täällä ja nauttia valokuvaamisesta, vailla huolta kustantamisesta.
Vaikka taito- ja taideaineet ovat koulun opetussuunnitelmassa, vapaa-ajan toiminnassa pääsee eri tavalla löytämään vahvuuksia nimenomaan luovuuden kautta. Niin vetäjä kuin kurssilaiset toteavat, että oman luovuuden löytää kulttuuritoiminnasta, koska täällä on vapaus toteuttaa itseänsä.
Arvosanojen antaminen ei tue itsensä toteuttamista
– Koulussa musiikki ja kuvataide arvioidaan arvosanoin, mikä tekee niistä teknistä ja ohjattua. Luovasta toiminnasta ei aina tule päällepäin kaunista, siksi juuri koulussa ei ehkä saa toteuttaa omaa luovuuttaan kunnolla, kurssilainen Maija toteaa.
– Tällaisen toiminnan avulla löytää sen oikean väylän itselle toteuttaa itseään, mikä on tärkeää nuoren itsetunnon kannalta, kurssille osallistuva Toivo kertoo.