Saavutettavuusopas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille
Kun moninaisuutta ja erilaisia tapoja toimia tunnistetaan ja huomioidaan palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa, on mahdollista toimia saavutettavammin. Hyvä saavutettavuus muodostuu kokonaisuudesta, jossa osallistumisen esteitä on minimoitu monelta kannalta – niin tiedon saamisen, taloudellisten mahdollisuuksien, fyysisen ympäristön, eri aistien hyödyntämisen, sosiaalisten tekijöiden kuin ymmärtämisenkin osalta.
Saavutettavuusopas lastenkulttuurikeskuksille ja taiteen perusopetuksen oppilaitoksille sisältää työkaluja ja vinkkejä saavutettavuuden ja esteettömyyden parantamiseen. Opas on tuotettu osana SATA2, Saavutettava taideharrastus 2 -hanketta. Vuosina 2018-2019 toteutetun hankkeen tavoitteena oli parantaa erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kulttuuri- ja taidetoiminnan saavutettavuutta valtakunnallisesti.