Suomen historian suurimman kulttuurikasvatusohjelman, Taidetestaajien, viides toimintakausi on nyt puolessa välissä. Tänä lukuvuonna toiminnan kehityksen painopiste on ollut nuorten ja opettajien osallistamisessa.
“Kehitystyössä on jo useamman vuoden ajan ollut mukana yläkouluikäisistä nuorista koottu Taidetestaajat-lähettiläsryhmä, johon kuuluu noin 50 oppilasta. Syksyllä 2021 käynnistettiin myös lähettilästoiminnan inspiroima kehittäjäkouluohjelma, johon valittiin mukaan 14 hyvin erilaista ja erikokoista koulua Enontekiöltä Itä-Helsinkiin”, kertoo Taidetestaajat-toiminnan päällikkö Joonas Keskinen. Ohjelmaan osallistuvien opettajien ja rehtorien kanssa on tarkoitus selvittää esimerkiksi, millaisia hyviä käytäntöjä ja rakenteita kouluilla on kehitetty nuorten taidevierailujen tueksi.
Nuoret mukaan valitsemaan elämyksiä
Tänä keväänä sekä nuoret että heidän opettajansa pääsivät osallistumaan ensi kertaa myös seuraavan lukuvuoden vierailukohteiden valintaprosessiin eli lukemaan taidelaitosten lähettämiä hakemuksia ja arvioimaan niitä. “Työpaja toteutettiin koronaturvallisesti etänä. Olimme tehneet hakemuksista yleiskieliset tiivistelmät ja oppilaat arvioivat niitä pienryhmissä Google Formsin avulla”, Joonas Keskinen kertoo.
Työryhmään valikoitui mukaan Askolan koulu, joka sijaitsee pienessä maalaispitäjässä itäisellä Uudellamaalla. Työpajaan osallistuneet 13-vuotiaat Nuuk Bagge ja Leevi Lampinen olivat mielissään, että he pääsivät vaikuttamaan ohjelmavalintoihin. “Oli hauskaa ja kiinnostavaa olla mukana. Hakemuksia sai lukea ja kysymyksiin vastata ihan rauhassa. Ei ollut liian stressaavaa. Ja oli tosi kiva päästä vaikuttamaan”, kertoivat pojat tunnelmistaan työpajan jälkeen.
Myös työryhmässä mukana ollut äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Riikka Vuorinen piti kokemusta myönteisenä. “Hienoa, että nuoret saivat vaikutusvaltaa. Tietysti oppilaiden suhtautuminen vaihteli: osa panosti hakemusten lukemiseen ja luki niitä oikein moneen kertaan, toiset selasivat ne läpi pikakelauksella”, Vuorinen naurahtaa.
Virkistystä ja sivistystä
Riikka Vuorinen kertoo olleensa mukana muutamalla Taidetestaajat-vierailulla vuosien varrella. Hänen mukaansa vierailut ovat tuoneet paljon virkistystä ja vaihtelua kouluviikkoon, ja oikeastaan koko lukukauteen.
“Kyllä Taidetestaajat-vierailut ovat erittäin tervetulleita ja tarpeellisia oppilaiden tasavertaisuuden sekä ihan opetussuunnitelman toteutumisen kannalta. Että tulisi esimerkiksi sitä draamaakin nähtyä. Ei tällaisella pienellä maalaispaikkakunnalla ole taidelaitoksia, joten vierailujen järjestäminen omin voimin olisi todella kallista”, Vuorinen toteaa.
Koska Nuuk ja Leevi ovat vasta seitsemäsluokkalaisia, he eivät ole vielä päässeet Taidetestaajat-vierailulle vaan elämyksiä on luvassa vasta ensi vuonna. Nuoret odottavat vierailuja kuitenkin innoissaan: “Tosi hienoa, että nuorille tarjotaan tällaista. Ei tulisi omilla rahoilla lähdettyä”, Nuuk toteaa. Hän on suunnitellut ilmaisutaidon lukioon pyrkimistä ja odottaa vierailuja myös siksi, että voisi oppia lisää näyttelijän ammatista.
Myös Leevin mielestä taidetestaajille tarjotut elämykset kuulostivat kiinnostavilta. Hän toteaa taiteen kuuluvan myös yleissivistykseen. “On mukava, että pystyy liittymään keskusteluun, jos kulttuurielämykset tulevat puheeksi vaikkapa ruokapöydässä”, Nuuk komppaa.
Erilaisia näkökulmia
Riikka Vuorisen mukaan taiteen kokeminen on nuorille tärkeää erityisesti sen takia, että sen kautta oppii ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja näkökulmia: “Meillä on paljon oppilaita, jotka eivät vapaa-ajalla ole taidelaitosten kanssa tekemisissä. On tosi tärkeää, että nuoret tietävät, että tällaistakin on olemassa. Tulee pohdittua, olisinko itse taiteesta kiinnostunut tai voisiko se olla joskus minun työtä.”
Vuorinen kannustaa opettajia tekemään myös vierailuun kuuluvat etkot ja jatkot: “Nuori saa teoksesta paljon enemmän irti, jos hän on vähän perehtynyt siihen maailmaan. Etkot auttavat kiinnostumaan ja keskittymään. Vierailu ilman etkoja on vähän niin kuin heitettäisiin laiturilta veteen!”
Kirjoittaja: Heidi Rantanen, Viestinnän suunnittelija, Taidetestaajat-toiminta, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto