Hahmot vilisevät kuvaruudulla nopeaan tahtiin ja yritän hahmottaa, mitä elokuvassa tapahtuu. Elokuvaan on lisätty lehmänammuntaa ihan muuten vain. Välillä joku katsojista huudahtaa kommenttinsa elokuvan tapahtumien sekaan. Animaation tekijät kikattavat omalla istuinrivillään.
Olin 7-vuotiaiden tekemän animaatioelokuvan ensi-illassa. He olivat minun ohjauksessani suunnitelleet elokuvan juonen, rakentaneet animaatiomaailmansa ja tarinan hahmot sekä animoineet liikkeet tablettitietokoneella. Sen jälkeen he olivat päässeet vielä muokkaamaan elokuvaa editoimalla ja lisäämällä äänitehosteita ja repliikkejä. Lopputulos näytti tekijöiltään: iloiselta, vallattomalta, energiseltä, kokeilevalta. Lapset olivat päässeet itse kokeilemaan ja tekemään. Vaikkei elokuva ollutkaan kaikkia taiteen sääntöjä noudattava, tekijät todella nauttivat sen tekemisestä ja esittämisestä muille. Elokuvakasvatuksessa tärkeintä ei ole lopputulos, vaan siihen johtanut prosessi.
Seitsemättä kertaa järjestettävä Koulujen elokuvaviikko on elokuvakasvatuksen teemaviikko, jolloin elokuvaa lähestytään kielenä, kulttuurina ja taiteena. Peruskouluihin ja varhaiskasvatukseen on tarjolla useita laatuelokuvia sekä monenlaisia työpajoja, joiden avulla oppilaat pääsevät toimimaan itse tekijöinä. Verkossa tarjottavasta, laajasta oppimateriaalivalikoimasta voi valita ryhmälleen tai luokalleen sopivia sisältöjä. Vasta-alkajille sekä kokeneille elokuvakasvattajille löytyy monipuolisesti tehtäviä ja harjoituksia, joiden avulla elokuvasta tulee tuttu taiteen muoto myös koulussa.
Koulujen elokuvaviikon materiaaleista löytyy esimerkiksi animointiin keskittyviä työpajoja. Pelkästään liikkeen illuusio, elottomasta elolliseksi muuttuminen, voi olla lapselle tajunnanräjäyttävä kokemus. Se, mitä hän juuri itse liikutti kuuden valokuvan verran, muuttuikin kävelemiseksi! Elokuvakasvattajana mielestäni animaatio on verraton väline kasvatuksessa, sillä siinä ei oikeastaan ole rajoittavia realiteetteja tai mahdottomia ideoita. Hahmot voivat lentää, kissa voi olla ninjaoppilas, tapahtumapaikkana voi olla avaruus.
Pienten lasten kanssa animointi voi tuntua sekavalta, mutta lapsi oppii valtavasti projektin aikana. Animointi on yhteistyötä ja siinä pääsee harjoittelemaan myös motorisia ja tietoteknisiä taitoja. Vanhemmilla oppilailla opetukseen voi lisätä tarkempaa tutustumista tarinan rakenteeseen ja juonen suunnitteluun; miten katsoja tulkitsee elokuvaa tai mitä elokuvalla halutaan sanoa. Animaation pystyy yhdistämään oppiaineisiinkin, vaikka animoimalla fotosynteesin!
Haluankin kannustaa kaikkia opettajia ja kasvattajia tarttumaan elokuvakasvatukseen Koulujen elokuvaviikolla 4.–10.10. ja vielä pitkään sen jälkeen! Elokuvakasvatuksen oppimateriaaleihin pääsee käsiksi osoitteessa www.elokuvaviikko.fi.
Kirjoittaja: Tiia Hyvälä, Koulujen elokuvaviikon koordinaattori