NUORI2024 – valtakunnalliset nuorisotyön päivät järjestetään Tampere-talossa Tampereella 24.-25.4.2024.
Tapahtuma on tarkoitettu kasvatus- ja nuorisoalan ammattilaisille, opiskelijoille ja vapaaehtoisille. Yli 2000 alan toimijaa saapuu tapahtumaan ympäri Suomea eri kunnista, järjestöistä, seurakunnista ja alan oppilaitoksista. NUORI2024 on koko kasvatus- ja nuorisoalan kohtaaminen, jossa alan toimijoiden on mahdollista kehittää osaamistaan ja verkostoitua.
Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ja Taidetestaajat ovat mukana NUORI2024 -tapahtumassa
Tervetuloa lastenkulttuurin pisteelle D65 kuulemaan lisää lastenkulttuurin edistämisestä sekä toiminnoistamme, joiden tavoitteena on yhdenvertainen, laadukas ja saavutettava lasten ja nuorten taiteen tekeminen ja kokeminen.
Tervetuloa seuraamaan ja osallistumaan Erätauko-menetelmän avulla toteutettavaan paneeliin: ”Taidekokemukset nuoren kasvun tukena”
🕜 Ke 24.4. klo 15.00-16.00
📍 Yliopisto 1, Tampereen yliopisto, Linna-rakennus (Kalevantie 5)
Miten taide voi tukea nuoren hyvinvointia ja kasvua kohti demokraattisen yhteiskunnan täysipainoista jäsenyyttä?
Taidekokemukset vaikuttavat vahvasti nuoren identiteetin ja persoonallisuuden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Taiteen avulla voidaan oppia esimerkiksi itsetuntemusta, erilaisuuden ymmärtämistä, empatiaa sekä keskustelutaitoja, joita voidaan kutsua myös demokratia- tai kansalaisuustaidoiksi.
Taidetestaajien ja Erätauko-säätiön järjestämässä Erätauko-menetelmään perustuvassa paneelissa aiheesta ovat keskustelemassa Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelman päällikkö Joonas Keskinen, lehtori Anna Suhonen, yläkoululaiset Venla Vähä-Maso ja Enni Antila, tutkija Tarja Pääjoki sekä koordinaattori Anniina Kettula. Keskustelua fasilitoi Erätauko-säätiön Laura Arikka.
Myös yleisö pääsee osallistumaan keskusteluun.
Kysyimme panelisteilta, mikä on ollut heidän elämäänsä vaikuttanut taidekokemus 👇
“Olen kokenut mullistavia kokemuksia taiteen äärellä niin lapsena kuin aikuisenakin. Yksi erityinen kohtaus elämässäni on kuitenkin muuttanut elämäni suuntaa ja arvomaailmaani pysyvästi. Vuonna 1992, ollessani ekaluokkalainen, näin televisiosta Freddie Mercuryn muistokonsertin. Queenin musiikki ja erityisesti välillä näytetyt vuosien varrella kuvatut pätkät yhtyeen esiintymisistä, joissa nokkamies pitää kymmentuhatpäistä yleisöä vallassaan taiteen ja esiintymiskarismansa voimalla sai ihoni nousemaan kananlihalle ja mieleni lentämään. Squash-maila kitarana ja rikkasihveli mikrofoniständinä kapusin olohuoneemme sohvalle ja rokkasin mielikuvitusyleisön hurratessa. Syvempi sukeltaminen herra Mercuryn tekemisiin on johdatellut minut myöhemmin elämässäni niin kuvataiteen, klassisen musiikin kuin oopperankin maailmaan.”
“Mullistava taidekokemus, on se sitten taidenäyttely, teatteriesitys tai konsertti, vangitsee katsojansa huomion niin, että muu arki hetkeksi unohtuu. Elämyksestä jää myös postiviinen muistijälki. Yksi mieleen jäänyt elämys on Mark Rothkon maalaus aikoinaan juuri avatussa Kiasman taidemuseossa. Taideteos oli ylhäisessä yksinäisyydessä omassa tilassaan hämyisessä ja hiljaisessa huoneessa, jossa sai istua hiljaa omien ajatustensa kanssa ja tuijottaa lähes meditatiivisesti maalausta.”
“Elämääni mullistava taidekokemus on ollut Tampereen Teatterin Édith Piafin elämästä kertova näytelmä. Näytelmän musiikki, lavasteet ja näyttelijät loivat esityksestä uskomattoman kauniin ja toden tuntuisen tarinan.”
“Minun elämääni mullistava taidekokemus oli Helsingin kaupungin teatterissa esitetty Pieni merenneito -musikaali. Koska se on mieleenpainuvin esitys jonka olen nähnyt. Siitä on jo pari vuotta kun olen esityksen nähnyt mutta siitä on jäänyt erityisesti mieleen upea puvustus, älyttömän taitavat tanssikohtaukset ja yleinen tunnelma, joka oli pystytty luomaan lavastuksen, musiikin ja pukujen sekä mahtavan näyttelyn avulla koko teatteri saliin.”
“Elämän varrelle on mahtunut lukuisa määrä vaikuttavia taidekokemuksia kaikilta taiteenaloilta. Lapsena ja nuorena koetut elämykset taisivat vaikuttaa uravalintaanikin, minusta tuli taidekasvatuksen opettaja ja tutkija. Nuoruusajalta mieleen ovat jääneet erityisesti nykytaidenäyttelyt, joita maaseutukaupungin tyttönä pääsin silloin tällöin näkemään Porissa ja Tampereella. Merkittäviä taidekokemuksia olivat myös musiikkiharrastuksen myötä harjoitukset ja konsertit kavereiden kanssa, joissa yhteisöllisyyden tunne oli vahva ja voimaannuttava.”
”Herkistyin ja vaikutuin 9-vuotiaan nuoren taiteilijan ensimmäisessä omassa taidenäyttelyssä. Teoksillaan hän saattoi ihmisiä oman sisunsa äärelle ja toivoi näyttelynsä antavan kokijalleen energiaa toimia itselleen tärkeiden asioiden puolesta.”
Paneeli perustuu Eratauko-menetelmään
Paneelikeskustelu perustuu Erätauko-menetelmään, joka on tapa käynnistää ja käydä rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua. Erätauon lähestymistapa on dialogi, jossa tähdätään aiheen, toisten ihmisten tai itsen parempaan ymmärtämiseen, mutta ei yksimielisyyteen tai nopeisiin ratkaisuihin.
Erätauko-menetelmä sopii lähes kaikille, jotka haluavat käydä dialogia tärkeistä asioista muiden kanssa. Keskusteluun osallistuminen on helppoa, sillä osallistuminen ei vaadi asiantuntemusta tai valmistautumista etukäteen. Keskustelua käydään omista kokemuksista käsin eli riittää, että osallistujat jakavat aiheesta omia kokemuksiaan.
Erätauko-menetelmää on hyödynnetty peruskouluissa, lukioissa, ammattikouluissa ja osana korkeakouluopetusta eri alojen oppitunneilla ympäri Suomen. Lisäksi menetelmää on käytetty esimerkiksi ripareilla, partiossa ja hankkeissa, joiden kohderyhmänä ovat olleet nuoret. Erätauko sopii käytettäväksi silloin, kun halutaan kuulla kokemuksia johonkin tiettyyn aiheeseen liittyen. Menetelmän voi myös ujuttaa osaksi opetusta: ei ylimääräiseksi opeteltavaksi asiaksi, vaan opetusta tukemaan.
Erätauko-säätiö julkaisee maaliskuun lopulla Erätauko nuorille -kokonaisuuden. Erätauko-menetelmää on siis muovattu vastaamaan paremmin nuorten tarpeisiin. Kokonaisuutta on rakennettu saadun palautteen, aiemmin nuorten kanssa toteutettujen hankkeiden kokemusten kautta sekä kasvatusalan asiantuntijoiden kanssa.