Miltä näyttäisi hollantilainen, irlantilainen tai skotlantilainen kulttuurikasvatussuunnitelma?
Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto oli yhdessä Kulttuuriperintökasvatuksen seuran kanssa mukana Oulun kaupungin Culture United -projektin vieraana 30.3.2022. Tapahtuma toi yhteen opettajia ja projektityöntekijöitä Oulun lisäksi Alankomaista, Irlannista ja Skotlannista. Kansainvälisen projektin tavoitteena on jakaa osaamista ja kehittää toimintamalleja kulttuurin ja kulttuuriperinnön monitieteelliseen sisällyttämiseen osana perusopetusta. Integroimalla kulttuuria osaksi perusopetusta voidaan tukea oppilaiden luovuuden, sosiaalisten taitojen ja oppimisen kehitystä.
Tapahtumassa osallistujat pääsivät tutustumaan kulttuurikasvatussuunnitelmiin ja niiden laatimisprosessiin, Taidetestaajiin ja suomalaiseen lastenkulttuuriin liiton ja Kulttuuriperintökasvatuksen seuran pitämässä työpajassa. Opettajat ja projektityöntekijät pääsivät ryhmissä tutustumaan kulttuurikasvatussuunnitelmien suunnittelutyökaluun, arvioimaan kysymyksien toimivuutta oman maan tarpeiden mukaisesti sekä luomaan omalle koululle luonnoksen kulttuurikasvatussuunnitelmasta. Työpajoissa pääsimme oppimaan toisiltamme, miten kulttuurikasvatusta toteutetaan eri maissa, miten erilaisia koulumaailmat ovat ja miten näistä eroavaisuuksista huolimatta yhteisenä tavoitteenamme on tarjota lapsille ja nuorille mahdollisuuksia taiteen ja kulttuurin kokemiseen. Miltä kuulostaisikaan kulttuurikasvatussuunnitelma, joka sisältää tutustumisen Edinburghin linnaan, irlantilaista tanssia tai hollantilaisen Noordelijk-elokuvafestivaalin?
Projektissa syntyneistä tuloksista muodostetaan kansainväliseen jakeluun lähtevä materiaaliopas opettajille. Oppaan lisäksi Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ryhtyy kehittämään kulttuurikasvatussuunnitelmien suunnittelutyökalusta kansainvälisesti toimivaa versiota, jonka avulla kulttuurikasvatussuunnitelmia lähdetään levittämään lasten ja nuorten kulttuuristen oikeuksien tasavertaisen toteutumisen, systemaattisen kulttuurikasvatuksen ja yhdessä tekemisen mallina.