Tänä keväänä yli 200 000 peruskoululaista kokeilee harrastamista koulupäivän yhteydessä. Harrastamisen Suomen mallin päätavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen mahdollistamalla jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus. Malli juontaa juurensa Islannin mallista, jossa lasten ja nuorten syrjäytymistä on ehkäisty menestyksekkäästi mm. harrastusten tukemisella.
Opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttamassa pilotissa on mukana yli tuhat koulua yli sadassa kunnassa. Aluehallintovirastot ovat myöntäneet yhteensä 6,4 miljoonaa euroa avustuksia 123 kunnalle pilottien toteuttamiseen.
Yksi piloteista on Seinäjoen kaupungin harrastamisen mallin pilotti Harkku, harrastamisen arkku, joka kantaa sisällään HARrastamisen, Kaveruuden, Kulttuurin ja Urheilun teemoja. Pilotti on käynnissä kevään 2021 ajan. Harkun toimintaan myönnetty valtionavustus on 29 000 euroa. Hanke on Seinäjoen kaupungin sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialan yhteinen ja sitä hallinnoi Seinäjoen kaupungin kulttuuripalvelut ja lastenkulttuurikeskus Louhimo.
”Harkun tavoitteena on tarjota mielekästä tekemistä koulupäivän yhteyteen, nostaa lasten itsetuntoa ja -tuntemusta sekä kehittää sosiaalisia suhteita”, kertoo Lastenkulttuurikeskus Louhimon lastenkulttuurikoordinaattori Tanja Huuskonen. Seinäjoen pilotissa työskentelee mm. etsivän harrastustoiminnan Harkku-etsivä, joka jalkautuu kouluille kohtaamaan oppilaita, kuulemaan palautetta sekä lasten ja nuorten omia ideoita toiminnan kehittämiseksi. ”Huomiota kiinnitetään erityisesti sellaisten lasten ja nuorten tavoittamiseen, jotka eivät ole löytäneet mielekästä harrastusta”, lisää Seinäjoen Harkku-koordinaattori Raija Lambacka
”Seinäjoen pilotti on kaikelta osin hyvä esimerkki siitä, mitä toivomme Suomen harrastamisen mallin toteutukselta. Muun muassa saavutettavuus ja lasten osallistaminen on otettu suunnitelmassa hyvin huomioon”
Opetus- ja kulttuuriministeriön neuvotteleva virkamies Iina Berden.
Suomen mallin kriteerien mukana harrastamisen täytyy olla laadukasta, matalan kynnyksen toimintaa, maksutonta, yhdenvertaista ja saavutettavaa. Lasten ja nuorten kuuleminen on keskiössä, ja siksi Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) kartoitti heidän harrastustoiveitaan koululaiskyselyssä viime syksynä. Kyselyyn vastasi reilut 197 000 ala- ja yläkoululaista. Kyselyn mukaan koululaisista 55% haluaa aloittaa jonkun harrastuksen. Mukana kyselyssä oli 76 eri harrastusta. Taide- ja kulttuuriharrastuksia oli mukana enemmän kuin aiempina vuosina. Alakoululaisten toiveharrastuksia olivat muun muassa parkour, kiipeily, ruuanlaitto, eläinkerho, kuvataide, lumilautailu/laskettelu ja jalkapallo. Yläkoululaisten suosikit olivat kuntosali, lumilautailu/laskettelu, ruuanlaitto, keilailu, ampumaurheilu/ jousiammunta, mopon korjaus ja biljardi.
”Tavoitteemme on, että tulevaisuudessa jokaisella lapsella ja nuorella perhetaustaan ja asuinpaikkaan katsomatta on mahdollisuus mieleiseen harrastukseen. Kuntien hakemuksissa näkyi hienosti koko harrastamisen kirjo”, kommentoi Iina Berden.
Kevään aikana Seinäjoelta ja muilta pilottikunnilta odotetaan kokemuksia ja vinkkejä jatkoa ajatellen. Seuraava haku kunnille aukeaa viimeistään maaliskuun alussa ja koskee syksyllä alkavia harrastuksia.