Julkaisija: Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, Hämeenlinna
Julkaisuvuosi: 2012
Opettajan erityisosaaminen: Opettaja toimii Synkeän louhoksen seikkailun pelinjohtajana. Pelin johtaminen ei vaadi erityistaitoja, mutta johtamiseen on syytä panostaa paneutumalla peliin huolellisesti etukäteen. Mahdollisuuksien sekä oman haluamisen mukaan opettaja voi eläytyä pelin johtajan rooliin sekä elävöittää peliä ja pelitilaa niin pitkälle kuin mielikuvitusta riittää.
Tarvittavat tilat, välineet ja materiaalit: Luokkahuone tai muu pelitila sekä tulostettava oheismateriaali. Pelitilaa voi lavastaa sermeillä, hyllyillä ja kankailla. Pelin kuuluvaa rekvisiittaa kuten kruunun, viitan ja lähteen voi halutessaan valmistaa yhdessä oppilaiden kanssa muilla oppitunneilla.
Avainsanat: peli, sosiaaliset taidot, draama
Peliin tulostettava materiaali
Lataa ja tulosta tästä peliin kuuluva lisämateriaali.
Pelivalmistelut ja esinäytös
Klikkaa linkkejä ja lataa materiaali omalle koneellesi.
» Synkeän louhoksen kartta
Synkeän louhoksen kartasta voi seurata miten seikkailu etenee.
» Valonkehrä
Valonkehrän valonsäteet valmistetaan itse silkkipaperipalloista. Niitä tarvitaan viisi, jos koko ryhmä saa tehtävän suorittamisesta yhteisen valonsäteen. Kullekin oppilaalle voi myös valmistaa oman valonsäteen saatavaksi kultakin rastilta. Tällöin niitä tarvitaan 5 x oppilasmäärä.
» Valonlaakso
Oppilaille esitellään kuva Valon laaksosta kun luetaan Synkeän louhoksen tarinan esinäytöstä.
Tehtävät rasteittain
Tehtävärastit suoritetaan menetelmäoppaan ohjeiden mukaan. Oheismateriaalia voidaan tehdä sillä välin, kun yksi pienryhmä suorittaa varsinaista tehtävärastia pelinjohtajan johdolla, se voidaan antaa kotitehtäväksi tai se voidaan jättää kokonaan pois. Synkeän louhoksen hahmo ja Kuningas Örkäksen visaiset pulmat on tarkoitettu niille pelaajille, jotka suoriutuvat oheismateriaalin tekemisestä nopeasti.
» Synkeän louhoksen hahmo 1
» Synkeän louhoksen hahmo 2
» Kuningas Örkäksen visaiset pulmat
Luku 1: Örkässhamaanin kivikko
Tehtävä:
» Kivikko
» Kivikkokortit
Oheismateriaali:
» Kivikko 1
» Kivikko 2
Luku 2: Suokuningattaren hetteikkö
Tehtävä
» Suo
» Suokuningattaren tunnekortit
» Suokuningattaren tilannekortit
Oheismateriaali:
» Suokuningatar 1
» Suokuningatar 2
Luku 3: Synkeän louhoksen lähde
Tehtävä:
» Lähde
» Tunnemittari
» Lähdekortit
Oheismateriaali
» Lähde 1
» Lähde 2
Luku 4: Kuningas Örkäksen valtaistuinsali
Tehtävä:
» Valtaistuinsali
» Valtaistuinsalikortit (Menetelmäoppaassa mainitut tyhjät kortit samassa tiedostossa.)
Oheismateriaali:
» Valtaistuinsali 1
» Valtaistuinsali 2
Luku 5: Pohjoisen jyrkänteen turnajaiset
Tehtävä:
» Turnajaiset
» Turnajaiskortit
Oheismateriaali:
» Turnajaiset
Pelin päätös
Kun valonkehrä on kerätty täyteen valonsäteitä, on Synkeän louhoksen örkäkset voitettu ja valo palaa Valon laaksoon. Kiitokseksi Haltijatar Aurelia jakaa oppilaille diplomit
» Diplomi
Lataa esite