Kaksi vuotta kestänyt Youth Learning Through Arts -hanke lähestyy loppuaan. YLTA-hankkeen ohjausryhmä kokoontui viimeisen kerran lokakuussa Krakovassa, Puolassa. Iloksemme saimme todeta, että vaikka hankkeen etenemistä ovat hankaloittaneet niin koronapandemia kuin Venäjän hyökkäys Ukrainaan, olemme saaneet toteutettua kaikki hankehakemuksessa lupaamamme asiat: kolme kansainvälistä koulutusta taidekasvattajille ja nuorisotyön ammattilaisille, kuusi työpajaa nuorille sekä kolme opaskirjaa. Hanke on edennyt aikataulussaan ja hyvässä hengessä, hankekumppaneiden ammattitaitoon luottaen.
Koska puolalaiset kumppanimme ovat perehtyneitä saavutettavuuteen ja saavutettavuus oli myös heidän työstämänsä opaskirjan teemana, pääsi koko hankkeen ohjausryhmä tutustumaan kulttuurikeskus Cricotekan tiloihin, missä saavutettavuus on huomioitu usealla eri tavalla. Esimerkiksi koko rakennuksesta on tehty tunnusteltava pienoismalli, josta hahmottaa muun muassa portaikkojen, vessojen ja näyttelytilojen sijainnit. Näyttelystä, jossa ohjausryhmä vieraili, oli tehty tunnusteltava kartta ja näyttelyssä esillä olevista teoksista tunnusteltavat pienoismallit.
Malopolski-instituutissa puolestaan saimme tuntea omakohtaisesti, millaista on toimia ja miten toisenlaisilta arkipäiväiset asiat voivat tuntua, kun näössä tai kuulossa on erilaisia häiriöitä (esim. kun näkee sumeasti tai vain osittain, tai korvissa kuuluu tinnitusta), miltä tuntuu, kun ylipainoa on reilusti tai kun ikä painaa jo kehoa ja kädet ja jalat liikkuvat hyvin vaivalloisesti. Ohjausryhmä sai erilaisia tehtäviä toteutettavakseen ja moni totesi kokemuksen olevan silmiä avaava. On vaikeaa etsiä pihalta vaahteranlehti tai käydä vessassa, kun ei ensinkään meinaa päästä neuvotteluhuoneesta ulos. Uppo-oudossa tilassa tuntui tärkeältä voida luottaa siihen, että apua löytyy läheltä, kun omaan näköön ei voinutkaan luottaa. Myös esimerkiksi kovat häiriöäänet tekivät toimimisesta todella vaikeaa. Tämän jälkeen muistanee ajatella asioita muidenkin kuin oman kokemuksen kautta ja ottaa huomioon muiden tarpeet ja mahdolliset rajoitteet paremmin.
Kävimme vierailulla myös Nowa Hutan kulttuurikeskus ARTzonassa, joka on järjestänyt runsaasti toimintaa Ukrainasta Krakovaan sotaa pakoon tulleille ihmisille, erityisesti lapsille ja nuorille. Vierailu herätti paljon tunteita ja keskustelua siitä, millä tavalla taidekasvattaja, ilman terapeutin koulutusta, voi kohdata sotaa paenneen, mahdollisesti hyvinkin traumatisoituneen ihmisen, joka kaipaa apua omien tunteidensa ja kokemustensa käsittelyyn. Taidekasvattaja voi myös itse tuntea syvää surua ja ahdistusta näiden ihmisten vuoksi, kokea riittämättömyyden tunnetta ja olla neuvoton. Paikalla olevat kulttuurialan ja nuorisotyön ammattilaiset totesivat, että jo kokemusten jakaminen auttaa ja keskustelun aiheen tiimoilta toivottiin jatkuvan.
Yhteistyö YLTA-hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden kesken toimi niin hyvin, että yhteydenpito jatkuu varmasti myös tulevaisuudessa ja poikii mahdollisesti uusia hankkeita. Yksi jatkumohan toki jo onkin, kun liitto on aloittanut Poets of Today – Voices of Tomorrow -hankkeen YLTAssakin mukana olleen Pionirski Domin kanssa.
YLTA-hankkeessa julkaistiin jo aiemmin kaksi opasta: Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiön ja liiton yhteinen Opas reaktiiviseen ekokriisitaidetyöskentelyyn sekä slovenialaisten hankekumppaneiden kirjoittama Youth Learning through Arts of Theatre Improvisation – Handbook for Youth Workers and Pedagogues. Hankkeen kolmas, puolalaisten hankekumppanien tuottama opas The Art of Diversity in Culture Education on juuri julkaistu. Opas sisältää vinkkejä siitä, millaisia asenteita, aktiviteetteja ja työkaluja tarvitaan, kun saavutettavuus halutaan osaksi kulttuurikasvatusta. Oppaat ovat kaikkien lasten ja nuorten kanssa työskentelevien vapaasti käytettävissä.
Kaikki YLTA-hankkeen materiaalit (oppaat, videot, päätösseminaarin esitykset) löytyvät englanniksi hankkeen englanninkieliseltä sivulta: https://lastenkulttuuri.fi/en/international-cooperation/youth-learning-through-arts/
Opas reaktiiviseen ekokriisitaidetyöskentelyyn löytyy suomeksi liiton sivulta: https://lastenkulttuuri.fi/hankkeet/youth-learning-through-arts/
Ninni Pehkonen
Kirjoittaja on Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton koordinaattori
Kuva: Marta Chlanda / MIK