fbpx Hyppää sisältöön

Järjestöjen ja tutkijoiden kannanotto: Hallitus, seiso sanojesi takana: varhaiskasvatus on yksi tärkeimmistä keinoista yhdenvertaisuuden edistämiseksi

“Meillä Suomessa on yhteiskunnallisia rakenteita, joiden kautta voidaan lisätä yhdenvertaisuutta. Me olemme parantaneet ja pystymme edelleen parantamaan mahdollisuuksien tasa-arvoa. Laadukas varhaiskasvatus on yksi tärkeimmistä keinoista.”

Petteri Orpo eduskunnan tiedonantokeskustelun esittelypuheessa 6.9.2023.

Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto on mukana yli 40 järjestön ja 130 tutkijan ja tutkimusryhmän allekirjoittamassa kannanotossa, joka puolustaa viime vuonna yhdenvertaisuuslakiin lisätyn pykälän säilyttämistä. Kesäkuussa 2023 yhdenvertaisuuslakiin lisätty pykälä 6 a velvoittaa varhaiskasvatuksen palvelujen tuottajat ja järjestäjät sisällyttämään yhdenvertaisuuden ja sen edistämisen osaksi omaa toimintaansa. Nyt oikeusministeriö valmistelee yhdenvertaisuuslakiin muutosta, jonka myötä laista poistettaisiin tämä yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa edistävä pykälä.

Oikeusministeriön esitys on erittäin lyhytnäköinen, haitallinen ja vaarallinen yhdenvertaisuuden edistämisen ja toteutumisen näkökulmasta koko yhteiskunnan tasolla. Erityisen haitallinen se on lasten omien oikeuksien toteutumisen näkökulmasta. Vetoomuksen allekirjoittajat vetoavat hallitukseen, jotta yhdenvertaisuuslakiin kaavailtu muutos peruttaisiin.

Naisasialiitto Unionin laatima kannanotto nostaa esiin tärkeän näkökulman – varhaiskasvatus luo pohjaa yhteiskunnalliselle yhdenvertaisuudelle. On tärkeää, että yhdenvertaisuuden teemoja käsitellään lasten kanssa heidän ikätasolleen sopivilla tavoilla. Velvoitteen poistaminen yhdenvertaisuuslainsäädännöstä heikentäisi yhdenvertaisuuden edistämisen suunnitelmallisuutta. Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto puolustaa kaikkien lasten oikeutta tulla kohdatuksi yhdenvertaisesti. Lasten oikeudet ovat aikuisten velvollisuuksia.

Koko kannanoton voit lukea Naisasialiitto Unionin verkkosivuilta.

Jaa somessa:

Lue myös

Tilaa uutiskirjeemme

Haluatko kuulla lastenkulttuuriin liittyvistä ajankohtaisista tapahtumista, hankkeista, vinkeistä ja materiaaleista? Lastenkulttuurin uutiskirje ilmestyy joka toinen kuukausi ja se lähetetään ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.