Kaikki tämän sivun kuvat ovat vapaasti ladattavissa ja jaettavissa sosiaalisessa mediassa. Voit käyttää kuvien mukana olevia saatetekstejä viestiäsi tukemaan.
Käytäthän vähintäänkin näitä hästägejä, käyttäessäsi materiaaleja:
#lastenkulttuuri / #barnkultur
Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton EU-vaalitavoitteet 2024 (sivun alhaalla)
Kulttuuripoliittinen selonteko ja lastenkulttuuri 2024 (sivun alhaalla)
Eduskuntavaalien 2023 kampanjakuvat
🧡 Taide ja kulttuuri kuuluvat lapsille ja nuorille
Taide ja kulttuuri kuuluvat lapsille ja nuorille – ne tukevat heidän kasvuaan, oppimistaan ja kokonaisvaltaista hyvinvointiaan. Lastenkulttuurin kautta vahvistuva kulttuurinen osallisuus on investointi lasten kykyyn toimia aktiivisina kansalaisina yhteiskunnassa läpi elämän.
Jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla oikeus taiteen tekemiseen ja kokemiseen asuinpaikkaan ja perheen varallisuuteen katsomatta. Tämä oikeus on kiinni aikuisten teoista.
💛 Pomppulinna ei riitä!
Pomppulinna ei riitä! – Lapsilla on oikeus laadukkaaseen ja taiteellisesti korkeatasoiseen lastenkulttuuriin
Valtio on sitoutunut kansainväliseen YK:n lasten oikeuksien sopimuksen 31. artiklaan, jolla taataan kaikille lapsille ja nuorille yhdenvertainen oikeus osallistua kulttuuritoimintaan ja taiteisiin. Näitä ei voi kuitata pomppulinnoilla ja kasvomaalauksilla. Ammattimaista kulttuuria lapsille tarjoavat esimerkiksi lastenkulttuurikeskukset, taiteen perusopetus, museot, teatterit, orkesterit, kirjastot ja kiertävät taiteilijat.
🧡 Kulttuurikasvatuksella on merkitystä lasten oppimisen tukemisessa ja osallisuuden rakentamisessa
Kulttuurikasvatussuunnitelma tekee koulun ja varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatuksesta tavoitteellista ja yhdenvertaista. Suunnitelma tutustuttaa lapset ja nuoret oman lähialueen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön sekä tukee paikallisten taiteilijoiden ja taidelaitosten työtä. Kulttuurikasvatussuunnitelmat tukevat myös koulujen opetussuunnitelmia sekä kansallista lukutaitostrategiaa.
💙 Kulttuuri- ja taideharrastukset vahvemmin osaksi Harrastamisen Suomen mallia ja lasten elämää
Kaikilla lapsilla ja nuorilla on oltava asuinpaikasta ja vanhempien tulotasosta riippumatta mahdollisuus harrastaa taidetta ja kulttuuria sekä osallistua lastenkulttuuritoimintaan kotikunnassaan. Harrastuksia on tarjottava yhdenvertaisesti ja saavutettavasti myös kasvukeskusten ulkopuolella sekä erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Koulupäivän yhteydessä tapahtuvan Harrastamisen Suomen mallin toimintaa tulee jatkaa ja sen koordinointia tekevän yhteyspisteen roolia ja resurssia kasvattaa. Harrastustoimintaa järjestävien tahojen yhteistyö on tärkeää, jotta toiminta on tehokasta.
💛 Taidetestaajat pysyväksi osaksi suomalaista peruskoulua
Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelmassa kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset opettajineen pääsevät kokemaan ja arvioimaan korkealaatuista taidetta esimerkiksi teatteriin, taidemuseoon tai oopperaan. Vierailuja on viiden lukuvuoden aikana tehty jo lähes 500000. Toiminta yhdistää suomalaisen peruskoulun sekä taidekentän – kaksi suomalaisen sivistyksen kivijalkaa sekä kansainvälisen Suomi-kuvan kirkkainta tähteä.
Taidetestaukseen on vuosien 2016–2022 aikana käytetty lähes 28M€, josta noin 10% on tullut valtiolta ja 90% yksityisiltä säätiöiltä. Toiminnasta voi tulla pysyvä osa suomalaista peruskoulua ja taidekenttää vain, jos julkinen valta turvaa Taidetestaajien rahoituksen tuleviksi lukuvuosiksi.