Taidekasvatuksen tutkimus
Taidekasvatuksen alaan kuuluvia väitöstutkimuksia on koottu kaikilta taiteenaloilta. Mukana on pääsääntöisesti Suomessa laadittuja tutkimuksia vuodesta 2000 lähtien. Luetteloon on valittu mukaan sellaiset tutkimukset, joissa on suora yhteys taidekasvatukseen.
Muiden tutkimusjulkaisujen ja raporttien lista on pieni otos kaikista Suomessa tehdyistä kulttuuri- ja taidekasvatukseen liittyvistä julkaisuista. Tähän listaan on pyritty keräämään julkaisuja, jotka ovat avoimesti saatavilla.
Koonteja tekee ja ylläpitää Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio (www.taideobservatorio.fi). Jos sinulla on taidekasvatuksen julkaisulistoja koskevia kysymyksiä, lisäyksiä tai kommentteja, voit olla yhteydessä sähköpostitse: observatorio (at) uniarts.fi.
Taidekasvatuksen väitöstutkimuksia eri taiteenaloilta
Tähän kirjallisuusluetteloon on koottu taidekasvatuksen alaan kuuluvia väitöstutkimuksia kaikilta taiteenaloilta. Luettelon on tarkoitus palvella mahdollisimman hyvin taidekasvatuksen tutkijoita ja toimijoita Suomessa.
Tutkimukset ovat aikajärjestyksessä alkaen uusimmista tutkimuksista ja aakkosjärjestyksessä tekijän sukunimen mukaan. Mukana on myös tieto, mihin yliopistoon väitöstutkimus on tehty.
Kaikkia listattuja tutkimuksia ei ole olemassa sähköisessä muodossa.
Brinck, Jaana
Grounded Principles for Open Design Pedagogy – Design Perspectives on Early Years Pedagogy with Digital Technologies
Aalto-yliopisto
Karjalainen-Väkevä, Mirja
Monilukutaito musiikin oppiaineessa : Monimodaalinen lähestymistapa yläkoulun musiikin opetukseen
Helsingin yliopisto
Nurminen, Marja
The Teaching of drawing in higher arts education — Articulating the practitioners’ orientations
Aalto-yliopisto
Rauhala, Riitta
Ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja ryhmän merkitys: tapaustutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen kontekstissa
Jyväskylän yliopisto
Saastamoinen, Riku
Kohti esityskeskeistä pedagogiikkaa
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Aura, Maarit
Imposto, pääresonanssi, laulajan ilme : Laulupedagogisten käsitteiden fysiologiset ja akustiset selitykset
Tampereen yliopisto
Glotov, Sergei
Film Literacy and Intercultural Dialogue : Focus on Cultural Representation
Tampereen yliopisto
Heino, Marjo
Taiteilijana työskenteleminen osana yhteisöllistä maisemansuojelua
Aalto-yliopisto
Jääskeläinen, Tuula
Music students’ experiences of workload, stress, and coping in higher education
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Kaasinen, Miia
Draamatoiminnan aikainen tunnetuki : Observointityökalun kehittäminen kasvatustieteellisen design-tutkimuksen tutkimusstrategiaa hyödyntäen
Helsingin yliopisto
Luostarinen, Nina
Paikkaleikkejä ja leikin paikkoja : leikillisillä taideinterventioilla kohti paikkaempatiaa
Lapin yliopisto
Myllyntaus, Oona
Julkinen taide 2010-luvun koulujen ja oppilaitosten oppimisympäristöissä : hankinnan, kohtaamisen ja opetuskäytön näkökulmia
Helsingin yliopisto
Pennanen, Lea
Lapsitekijyys taidekasvatuksen kontekstissa
Jyväskylän yliopisto
Pyykkö, Anu
Draamatoiminnan aikainen ryhmän ohjaaminen : Observointityökalun kehittäminen kasvatustieteellisenä design-tutkimuksena
Helsingin yliopisto
Saariaho, Milla
Self-competencies and craft agency : A grounded theory study of learning and teaching craft-art
Helsingin yliopisto
Sinquefield-Kangas, Rachel
Matter(s) of empathy in art education & research
Helsingin yliopisto
Stolp, Eveliina
Student agency in whole-class playing in music education
Jyväskylän yliopisto
Qureshi, Amna
Visual voice : exploring youths’ visual design thinking through visual literacy
Lapin yliopisto
Vuosi 2022
Kilpeläinen, Aino-Elina
”Lintu emon siiven alla”: Kirkkotilassa toteutettava vauvamusiikkitoiminta Suomen ja Tanskan evankelisluterilaisissa kirkoissa
Helsingin yliopisto
Koskela, Minja
Democracy through pop? : thinking with intersectionality in popular music education in Finnish schools.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Kuosmanen, Sinikka
Taidetarina : Tutkimus varhaiskasvatuksen taidekasvatuksesta
Helsingin yliopisto
Muyanja, Michael
Art from Home to School Toward a Critical art education Curriculum framework in postcolonial and Globalisation contexts for primary School level in Uganda
Aalto-yliopisto
Tervahartiala, Marika
Tietämisen viivoilla piirros tietäjänä ja piirtäminen tutkimusmetodologiana
Aalto-yliopisto
Wahlström, Kristian
Student-Centered Musical Expertise in Popular Music Pedagogy and Hard Rock Groove – a Design-Based and Psychodynamic Approach
Helsingin yliopisto
Härkönen, Elina
Seeking culturally sustainable art education in higher education A NOTHERN PERSPECTIVE
Lapin yliopisto
Kivijärvi, Sanna
Towards equity in music education through reviewing policy and teacher autonomy.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia.
Knif, Leena
Moninainen kuvis: Osallisia tiloja, tasa-arvon tekoja, taiteella tiedettyä toimijuutta.
Helsingin yliopisto.
Lehtonen, Anna
Drama as an interconnecting approach for climate change education
Helsingin yliopisto.
Manninen, Annamari
Yhteyksiä luomassa : nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen Euroopan kansalaisuuden tarkastelussa.
Lapin yliopisto.
Niinistö, Hanna
Tilannesidonnaiset ja autenttiset oppimisympäristöt taideoppimisen mahdollistajana
Turun yliopisto
Salminen, Sanna
Musiikkiharrastuksella osallisuuteen.
Jyväskylän yliopisto
Siljamäki, Eeva
Plural possibilities of improvisation in music education: an ecological perspective on choral improvisation and wellbeing
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Tuominen, Pipsa P. A.
Music-based Exercise Activities for Children: Effects on Sedentary Behavior, Physical Activity, Intervention Implementation, and Enjoyment.
Jyväskylän yliopisto
Ylirisku, Henrika
Reorienting Environmental Art Education.
Aalto University
Blagoeva, Nadezda
An artist-teacher-researcher in action : Facilitating integration of contemporary art forms into primary after-school visual arts activities.
Helsingin yliopisto.
Miettinen, Laura
Visions through mobilizing networks: Co-developing intercultural music teacher education in Finland and Israel. Studia musica
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Mäkinen, Minna
”Se ei ragee ja popittaa meidän kaa”: matkalla monipuoliseksi musiikkikasvattajaksi
Itä-Suomen yliopisto
Rousi, Antti
Music information modes and their situational relevance among musicians and music students
Tampereen yliopisto
Sutela, Katja
Exploring the possibilities of Dalcroze-based music education to foster the agency of students with special needs: a practitioner inquiry in a special school
Oulun yliopisto
Timonen, Vilma
Co-constructing globalizing music education through an intercultural professional learning community – A critical participatory action research in Nepal.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Treacy, Danielle Shannon
Imagining Possibilities: Musician-Teachers Co-Constructing Visions in the Kathmandu Valley
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Vainio, Katri-Liis
Designing the corporeal VoicePilates method : studies of short voice trainings on Estonian, Finnish and US teachers
Helsingin yliopisto
Viirret, Tuija Leena
Dialogism as an Integral Element in Process Drama: Insights into a Drama Teacher’s Artistic-Pedagogical Expertise
Jyväskylän yliopisto
Viitasaari, Markku
How to deal with the syntonic comma in music education? : recognition, preferences of usage, and utility
Oulun yliopisto
Heikkilä, Elina
Ehkä-taide ehkä-kasvatus : kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa
Aalto-yliopisto
Junchaya, Rafael Leonardo
Teaching music composition : Creating form in time
Helsingin yliopisto
Koivisto, Mikko
The art of egress : madness, horror, and the pedagogy of depsychiatrization
Aalto-yliopisto
Koivurova, Anniina
Kuvien rajat : toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa (alkuteos vuodelta 2010)
Lapin yliopisto
Kovanen, Timo
Musiikkikasvatus ja markkinahallinta
Jyväskylän yliopisto
Mesiä, Susanna
Developing expertise of popular music and jazz vocal pedagogy through professional conversations : a collaborative project among teachers in higher music education in the Nordic countries
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Olarte, Luis Alejandro
Elements of electroacoustic music improvisation and performance
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Orenius, Marika
Eletyt tilat kuvataiteilijan työssä ja koulutuksessa
Aalto-yliopisto
Sederholm, Helena
Starting to play with arts education : study of ways to approach experiential and social modes of contemporary art (alkuteos vuodelta 1998)
Jyväskylän yliopisto
Suomi, Henna
Pätevä musiikin opettamiseen? Luokanopettajaksi valmistuvan musiikillinen kompetenssi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen näkökulmasta
Jyväskylän yliopisto
Tenhu, Tapio
Taide mielessä – Mieli taiteessa : opettajien kuvataidekokemuksien narratiivista tarkastelua.
Oulun yliopisto.
Venäläinen, Päivi
Nykytaide oppimisen ympäristönä: Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta.
Jyväskylän yliopisto
Yliverronen, Virpi
Esiopetuksen käsityö : Kolme tapaustutkimusta esikoululaisista käsityötehtävien parissa
Helsingin yliopisto
Dufva, Tomi
Art education in the post-digital era – Experiential construction of knowledge through creative coding
Aalto University, Department of Art
Hannus, Susanna
Pienten askelten tanssi : Performatiivinen etnografia hierarkioiden rakentumisista ja purkamisen mahdollisuuksista kahdella yläkoululla
Helsingin yliopisto
Jalkanen, Tiina
Tyttötrilogiasta kokemusten kirjoa avaavaan taidepedagogiikkaan
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Kankkunen, Olli-Taavetti
Kuuntelukasvatus suomalaisessa perusopetuksessa : kohti yhteisöllistä äänellistä toimijuutta
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Nenonen, Pirjo
”Laulu syömmet aukaisee”: kokonaisvaltainen laulunopetus musiikkiliikunnan avulla
Jyväskylän yliopisto
Snellman, Mikko
Kaikuja pimeästä-hämärästä metsästä. Affekti nykytaiteen oppimisen äärellä ja subjektiviteetin ekologia(ssa)
Aalto-yliopisto
Valkeemäki, Anita
Ruotuun taipumaton : tutkimusmatka tanssin improvisatorisen opettamisen oppimiseen
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Hasu, Johanna
”Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä” : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa – oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Jyväskylän yliopisto
Huttunen, Taina
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Jyväskylän yliopisto
Jónsdóttir, Asthildur B.
Artistic Actions for Sustainability: Potential of art in education for sustainability
Lapin yliopisto
Laes, Tuulikki
The (Im)possibility of Inclusion. Reimagining the Potentials of Democratic Inclusion in and through Activist Music Education
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Lebaka, Edward
Transmission processes of indigenous Pedi music
Jyväskylän yliopisto
Lämsä, Tiina
Näkyvä lapsuus : lapsuuskuva havainnointipäiväkirjassa ja television mainoskuvissa
Jyväskylän yliopisto
Ojala, Aleksi
Learning through producing : the pedagogical and technological redesign of a compulsory music course for finnish general upper secondary schools
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Tikka, Soile
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Jyväskylän yliopisto
Tuisku, Hannu
Developing embodied pedagogies of acting for youth theatre education : psychophysical actor training as a source for new openings
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Valtasaari, Hannele
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Jyväskylän yliopisto
Björk, Cecilia
In search of good relationships to music : understanding aspiration and challenge in developing music school teacher practices
Åbo Akademi
Huhmarniemi, Maria
Marjamatkoilla ja kotipalkisilla: Keskustelua Lapin ympäristökonflikteista nykytaiteen keinoin
Lapin yliopisto
Jokela, Nina
Saksan ääntäminen laulusarjassa Frauenliebe und Leben : tutkimuskohteena eksperttilaulajat
Oulun yliopisto
Király, Susanna
Computer-aided ear-training : a contemporary approach to Kodály’s music educational philosophy
Helsingin yliopisto
Knihtilä, Aila
Eetoksena hyvyys ja kauneus : taiteilija ja musiikkikasvattaja Anna-Liisa Antila-Kaljusen toimintaelämäkerta
Oulun yliopisto
Muhonen, Sari
Songcrafting practice : a teacher inquiry into the potential to support collaborative creation and creative agency within school music education
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Rosabal-Coto, Guillermo
Music learning in Costa Rica : a postcolonial institutional ethnography
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Tuovinen, Taneli
Taiteellinen työ ja visuaalinen ajattelu ; eräs havainnon tutkimushistoria
Aalto-yliopisto
Ylönen, Susanne
Tappeleva rapuhirviö : kauhun estetiikka lastenkulttuurissa
Jyväskylän yliopisto
Benedek, Mónika
The role of piano improvisation in teaching harmony, using combined materials selected from the Baroque period and jazz standard repertoire : towards a comprehensive approach
Jyväskylän yliopisto
Jansson, Satu-Mari
Teatteri ja draama työn oppimismuotoina
Helsingin yliopisto
Kallio, Alexis Anja
Navigating (un)popular music in the classroom : censure and censorship in an inclusive, democratic music education
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Kelly, Owen
Ambient learning and self authorship : human minds, cultural tools, immersive worlds
Aalto-yliopisto
Kuoppamäki, Anna
Gender lessons : girls and boys negotiating learning community in basics of music
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Nevanen, Saila
Focusing on arts education from the perspectives of learning, wellbeing, environment and multiprofessional collaboration : evaluation research of an arts education project in early childhood education centres and schools
Helsingin yliopisto
Turpeinen, Isto
Raakalautaa ja rakkautta : kolme sommitelmaa oman elämän tanssista
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Enbuska, Jukka
”Ko mie tuon ensimmäisen tiijän, niin mie tiijän kaikki” : nuotinlukemisen rakentuminen dialogina eräällä kolmannella luokalla
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Gold, Linda
Altered experience in dance/dancing : investigation into the nature of altered experience in dancing and pedagogical support
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Muukka-Marjovuo, Alma
Taidetunteen kasvattaminen : Lilli Törnudd taidekasvatuksen maailmoja luomassa
Aalto-yliopisto
Nikkanen, Hanna M.
Musiikkiesitykset ja juhlat koulun toimintakulttuurin rakentajina
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Rantala, Kyllikki
Narratiivisuus musiikkikasvatuksessa : tapaustutkimus musiikkileikkikoulupedagogiikasta
Tampereen yliopisto
Sepp, Anu
From music syllabi to teachers’ pedagogical thinking : a comparative study of Estonian and Finnish basic school music education
Helsingin yliopisto
Tervo, Juuso
Corrosive Subjectifications: Theorizing Radical Politics of Art Education in the Intersection of Jacques Ranciere and Giorgio Agamben
Ohio State University
Untamala, Annemari
Coping with not-knowing by co-confidencing in theatre teacher training : a grounded theory
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Virkkula, Esa
”Soittaminen ammattilaisen kanssa on paras tapa oppia” : työpajaperustainen työssäoppiminen muusikoiden ammatillisessa koulutuksessa
Oulun yliopisto
Boeckel, Jan van
At the heart of art and earth : an exploration of practices in arts-based environmental education
Aalto-yliopisto
Kallio-Tavin, Mira
Encountering the Self, Other and Third: Researching the Crossroads of Art Pedagogy, Levinasian Ethics and Disability Studies
Aalto-yliopisto
Odendaal, Albi
Perceptual learning style as an influence on the practising of instrument students in higher music education
Sibelius-Akatemia
Olkkonen, Satu
Äänenkäytön erityisyys pedagogiikan ja taiteellisen toiminnan haasteena
Teatterikorkeakoulu
Pääkkönen, Leena
Nuorten musisointiprosessi koulussa toteutetussa konserttiprojektissa : musiikkiluokkalaisten kertomukset yhdessä tekemisestä
Oulun yliopisto
Airosmaa, Kati
Viisi vuotta viisaampi? : tarinoita nuorten musiikinopettajien kehityspoluilta
Tampereen yliopisto
Erkkilä, Jaana
Tekijä on toinen: kuinka kuvallinen dialogi syntyy
Aalto-yliopisto
Foster, Raisa
The pedagogy of recognition : dancing identity and mutuality
Tampereen yliopisto
Hietanen, Lenita
”Tänään soitin vain kitaraa, koska innostuin” : tapaustutkimus yrittäjämäisestä toiminnasta perusopetuksen 7. luokan musiikin oppimisympäristössä
Lapin yliopisto
Huhtinen-Hildén, Laura
Kohti sensitiivistä musiikin opettamista : ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Jyväskylän yliopisto
Jaakkola, Soila
Polkuja kuorosäveltapailuun : kuorosäveltapailukirjat aikuisen kuorolaulajan nuotinluku- ja säveltapailutaidon kehittäjinä
Sibelius-Akatemia
Kamila, Marjo
Katsojana ja katsottuna : opettajan kontrolloitu ulkoasu
Jyväskylän yliopisto
Kauppila, Heli
Avoimena aukikiertoon : opettajan näkökulma kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan baletinopetuksessa
Teatterikorkeakoulu
Mäkinen, Eva-Johanna
Abstraktin taiteen tekijäksi. Mikrohistoriallinen elämäkertatutkimus Liisa Rautiaisesta
Lapin yliopisto
Partti, Heidi
Learning from cosmopolitan digital musicians : identity, musicianship, and changing values in (in)formal music communities
Sibelius-Akatemia
Pusa, Tiina
Harmaa taide : taiteen ja vanhuuden merkityssuhteita
Aalto-yliopisto
Setälä, Päivi
Lapsi kuvan takana : erityisiä piirteitä lasten valokuvailmaisussa
Aalto-yliopisto
Kedves-Herczegh, Mária
A bécsi klasszikus dalirodalom a zeneiskolai szolfézsoktatásban (The role of Viennese classical songs in teaching solfeggio at music schools)
Jyväskylän yliopisto
Kiiskinen, Jouni
Visuaalinen tie arvoelämään : Aleksanteri Ahola-Valon itsekasvatuksen menetelmä ja etiikka
Aalto-yliopisto
Lindström, Tuija Elina
Pedagogisia merkityksiä koulun musiikintunneilla perusopetuksen yläluokkien oppilaiden näkökulmasta
Jyväskylän yliopisto
Malinen, Piritta
Kannu vie – kohti taidetta? Graffitikokemus sekä graffitin ja kuvataideopetuksen vuorovaikutus
Lapin yliopisto
Malmivirta, Helena
Taide siltana sosionomiksi (AMK) kasvamiselle : toimintatutkimus taide- ja ilmaisuaineiden kehittämisestä postmodernin taidekasvatuksen suuntaan Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmassa vuosina 2001 – 2004
Tampereen yliopisto
Pylkkä, Outi
Duuri- ja mollisointuja musiikkialan kentällä : organisaatiomuutoksen heijastuksia ammattikorkeakoulun musiikinopettajien työhön
Jyväskylän yliopisto
Pöyhönen, Markku O.
Muusikon tietämisen tavat : moniälykkyys, hiljainen tieto ja musiikin esittämisen taito korkeakoulun instrumenttituntien näkökulmasta
Jyväskylän yliopisto
Silfver, Birgitta
Karneval i klassrum – kunskap på hjul : en studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi
Åbo Akademi
Still, Johanna
Musikalisk lärandemiljö : planerade musikaktiviteter med småbarn i daghem
Åbo Akademi
Stolp, Marleena
Taidetta, vastustusta, leikkiä ja työtä? Lasten toimijuus 6-vuotiaiden teatteriprojektissa.
Jyväskylän yliopisto
Dsupin, Borbála Tamásiné
A népi játékok és a mozgás relációja, és funkciója a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében (The relation and function of folk games and movement in the 3 to 7-year-old children’s personality development)
Jyväskylän yliopisto
Kabiito, Richard
Meaning-making in visual culture : the case of integrating Ganda indigenous knowledge with contemporary art practice in Uganda
Aalto-yliopisto
Kiilu, Kristi
The development of the concept of music education in Estonian kindergartens, 1905-2008 : a historical-critical overview
Helsingin yliopisto
Muukkonen, Minna
Monipuolisuuden eetos : musiikin aineenopettajat artikuloimassa työnsä käytäntöjä
Sibelius-Akatemia
Vanhatapio, Tuula
Poikavoimaa kuvataidekasvatukseen. Pohjoinen näkökulma poikien ja lasten vanhempien näkemyksiin kuvataideharrastuksesta ja kuvataideopetuksesta.
Lapin yliopisto
Váradi, Judit
Hogyan neveljünk értő közönséget a komolyzenének? (How to educate an audience to acquire a taste for classical music?)
Jyväskylän yliopisto
Arnolds-Granlund, Sol-Britt
Beyond the obvious : three acts in educational drama
Åbo Akademi
Heikinheimo, Tapani
Intensity of interaction in instrumental music lessons
Sibelius-Akatemia
Hiltunen, Mirja
Yhteisöllinen taidekasvatus : performatiivisesti pohjoisen sosiokulttuurisissa ympäristöissä
Lapin yliopisto
Kiil, Karolina
Kielletyt kuvat : suomalais- ja virolaisnuorten piirtämällä esittämät kielletyt aiheet
Taideteollinen korkeakoulu
Marjanen, Kaarina
The belly-button chord : connections of pre- and postnatal music education with early mother-child interaction
Jyväskylän yliopisto
Niiniskorpi, Soile
Käsityksiä kuvataiteesta : kuvataideopettaja taiteen tekijänä ja kokijana
Taideteollinen korkeakoulu
Partanen, Pirkko
”Koko talo soi” : Klemetti-opisto suomalaisen musiikkikulttuurin kehittäjänä 1953-1968.
Helsingin yliopisto
Unkari-Virtanen, Leena
Moniääninen musiikinhistoria : heuristinen tutkimus musiikinhistorian opiskelusta ja opettamisesta
Sibelius-Akatemia
Östern, Tone
Meaning-making in the Dance Laboratory : exploring dance improvisation with differently bodied dancers
Teatterikorkeakoulu
Eskelinen, Karipekka
Huilu-, klarinetti- ja pianotrio musiikkioppilaitoksen perustasoilla : uuden oppimateriaalin kehittäminen ja sen toimivuuden testaus
Sibelius-Akatemia
Hautala, Päivi-Maria
Lupa tulla näkyväksi : kuvataideterapeuttinen toiminta kouluissa
Jyväskylän yliopisto
Oravala, Juha
Kohti elokuvallista ajattelua : virtuaalisen todellisen ontologia Gilles Deleuzen ja Jean-Luc Godardin elokuvakäsityksissä
Jyväskylän yliopisto
Uzsalyné Pécsi, Rita
Der Förderung der emotionalen intelligenz durch Musik : Darstellung einer musikpädagogischen Erziehungskonzeption (Az érzelmi intelligencia fejlesztése zenével : egy zenei nevelési koncepció bemutatása)
Jyväskylän yliopisto
Aaltonen, Heli
Intercultural bridges in teenagers’ theatrical events : performing self and constructing cultural identity through a creative drama process
Åbo Akademi
Ehnqvist, Tarja
Miten antroposofia ilmenee steinerpedagogiikassa? : Rudolf Steinerin ja Helsingin Rudolf Steiner -koulun vuosien 1988 ja 2000 opetussuunnitelmien tietoteorian, ihmiskäsityksen ja taidekäsityksen analysointia ja vertailua
Helsingin yliopisto
Keskitalo, Anne Katarina
Tien päällä ja leirissä : matkanteon kokemuksesta taideteokseksi
Lapin yliopisto
Vesioja, Terhi
Luokanopettaja musiikkikasvattajana
Joensuun yliopisto
Broman-Kananen, Ulla-Britta
På klassrummets tröskel : om att vara lärare i musikläroinrättningarnas brytningstid
Sibelius-Akatemia
Kaartinen, Tapani
Itsesäätelyvalmiudet musiikin opiskelussa
Tampereen yliopisto
Kantonen, Lea
Teltta : kohtaamisia nuorten taidetyöpajoissa
Taideteollinen korkeakoulu
Karppinen, Seija
”Mitä taide tekee käsityöstä?” : käsityötaiteen perusopetuksen käsitteellinen analyysi
Helsingin yliopisto
Korhonen, Riitta
Pedagoginen draamaleikki kuusivuotiaiden esiopetuksessa : opettajien kokemuksia draamaleikistä lasten oppimis- ja opetustilanteissa
Turun yliopisto
Lindeberg, Anna-Mari
Millainen laulaja olen : opettajaksi opiskelevan vokaalinen minäkuva
Joensuun yliopisto
Numminen, Ava
Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi : tutkimus aikuisen laulutaidon lukoista ja niiden aukaisemisesta
Sibelius-Akatemia
Pohjakallio, Pirkko
Miksi kuvista? : koulun kuvataideopetuksen muuttuvat perustelut
Taideteollinen korkeakoulu
Salavuo, Miikka
Verkkoavusteinen opiskelu yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelukulttuurissa
Jyväskylän yliopisto
Issakainen, Anna-Maija
Tietoverkot taideväylänä – lunastus vai lupaus : tietoverkkojen käyttö kuvataiteen tuntemuksen opetuksessa
Taideteollinen korkeakoulu
Juntunen, Marja-Leena
Embodiment in Dalcroze eurhytmics
Oulun yliopisto
Kankkunen, Tarja
Tytöt, pojat ja ’erojen leikki’ : sukupuolen rakentuminen koulun kuvataideopetuksen arjessa
Taideteollinen korkeakoulu
Kolehmainen, Anneli
Aktivoivan opetuksen vaikutus musiikinkuunteluasenteisiin : klassisen musiikin kuuntelun opintokokonaisuuden kokeilu luokanopettajakoulutuksessa ja peruskoulussa
Turun yliopisto
Löytönen, Teija
Keskusteluja tanssi-instituutioiden arjesta
Teatterikorkeakoulu
Pääjoki, Tarja
Taide kulttuurisena kohtaamispaikkana taidekasvatuksessa
Jyväskylän yliopisto
Ray, Johanna
Musikaliska möten man minns : om musikundervisningen i årskurserna sju till nio som en arena för starka musikupplevelser
Åbo Akademi
Väkevä, Lauri
Kasvatuksen taide ja taidekasvatus : estetiikan ja taidekasvatuksen merkitys John Deweyn naturalistisessa pragmatismissa
Oulun yliopisto
Ylönen, Maarit E.
Sanaton dialogi : tanssi ruumiillisena tietona
Jyväskylän yliopisto
Anttila, Eeva
A dream journey to the unknown : searching for dialogue in dance education
Teatterikorkeakoulu
Asikainen, Sanna
Prosessidraaman kehittäminen museossa
Joensuun yliopisto
Hirvoinen, Airi
Pikkupianisteista musiikin ammattilaisiksi : solistisen koulutuksen musiikinopiskelijat identiteettinsä rakentajina
Oulun yliopisto
Karvinen, Heidi
Kohti kokonaisvaltaista opetuksen kehittämistä : kuvataide osana eheyttämistä peruskoulun alaluokilla
Helsingin yliopisto
Laitinen, Sirkka
Hyvää ja kaunista : kuvataideopetuksen mahdollisuuksista nuorten esteettisen ja eettisen pohdinnan tukena
Taideteollinen korkeakoulu
Paananen, Pirkko
Monta polkua musiikkiin : tonaalisen musiikin perusrakenteiden kehittyminen musiikin tuottamis- ja improvisaatiotehtävissä ikävuosina 6-11
Jyväskylän yliopisto
Rautiainen, Katri-Helena
Laulutunnin ulkoinen ja sisäinen rakenne : Aksel Törnudd (1874 – 1923) ja Wilho Siukonen (1885 – 1941) seminaarien ja kansakoulun laulunopetusmenetelmien kehittäjinä 1893 – 1941
Sibelius-Akatemia
Tereska, Tarja
Peruskoulun luokanopettajiksi opiskelevien musiikillinen minäkäsitys ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
Helsingin yliopisto
Tuovila, Annu
”Mä soitan ihan omasta ilosta!” : pitkittäinen tutkimus 7-13-vuotiaiden lasten musiikin harjoittamisesta ja musiikkiopisto-opiskelusta
Sibelius-Akatemia
Valkonen, Tarja
Puheviestintätaitojen arviointi : näkökulmia lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoihin
Jyväskylän yliopisto
Arjas, Päivi
Muusikoiden esiintymisjännitys : tapaustutkimus klassisen musiikin ammattiopiskelijoiden jännittäjätyypeistä ja esiintymisvalmennuksen kurssikokemuksista
Jyväskylän yliopisto
Heikkinen, Hannu
Draaman maailmat oppimisalueina : draamakasvatuksen vakava leikillisyys
Jyväskylän yliopisto
Kukkamäki, Päivi
Laulun myötä kasvuun : laulusuzukimenetelmän kehittämisprojekti
Sibelius-Akatemia
Rusanen, Soile
Koin traagisia tragedioita : yläasteen oppilaiden kokemuksia ilmaisutaidon opiskelusta
Teatterikorkeakoulu
Sinivuori, Timo
Teatteriharrastuksen merkitys : teatteriharrastusmotiivit ja taiteellinen oppiminen teatteriesityksen valmistusprosessissa
Tampereen yliopisto
Toivanen, Tapio
”Mä en ois kyllä ikinä uskonu ittestäni sellasta” : peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä
Teatterikorkeakoulu
Westerlund, Heidi
Bridging experience, action, and culture in music education
Sibelius-Akatemia
Kosonen, Erja
Mitä mieltä on pianonsoitossa? : 13-15-vuotiaiden pianonsoittajien kokemuksia musiikkiharrastuksestaan
Jyväskylän yliopisto
Sintonen, Sara
Mediakasvatus ja sen musiikilliset mahdollisuudet
Sibelius-Akatemia
Salosaari, Paula
Multiple embodiment in classical ballet : educating the dancer as an agent of change in the cultural evolution of ballet
Teatterikorkeakoulu
Vikman, Kirsi
Kuvionuottimenetelmän ulottuvuudet pianonsoiton alkuopetuksessa : toimintatutkimus eri kohderyhmillä
Helsingin yliopisto
Granö, Päivi
Taiteilijan lapsuuden kuvat : lapsuus ja taide samassa hetkessä
Taideteollinen korkeakoulu
Heinonen, Sirkka-Liisa
Ilmaisuleikit tarinan talossa : analyysi ja tulkinta lastentarhanopettajan pedagogisesta toiminnasta varhaiskasvatuksen draaman opetuksessa
Tampereen yliopisto
Juvonen, Antti
…Johnnyllakin on univormu, heimovaatteet ja -kampaus… : musiikillisen erityisorientaation polku musiikkiminän, maailmankuvan ja musiikkimaun heijastamina
Jyväskylän yliopisto
Paatela-Nieminen, Martina
On the treshold of intercultural Alices
Taideteollinen korkeakoulu
Muut tutkimusjulkaisut, artikkelit ja katsaukset
Listaa on päivitetty viimeksi 13.3.2024
Tämä tutkimusjulkaisujen, artikkelien ja raporttien lista on pieni otos kaikista Suomessa tehdyistä kulttuuri- ja taidekasvatuksen tutkimuksellisista julkaisuista ja tutkimusjulkaisuista.
Hiltunen, Mirja; Knif, Leena & Marttinen Annamari (toim.)
Taiteen ja taidon taitajiksi: Perusopetuksen arviointiosaamista kehittämässä
Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia 24. Rovaniemi 2023.
Juntunen, Marja-Leena & Partti, Heidi (toim.)
Musiikkikasvatus muutoksessa
DocMus-tohtorikoulun julkaisuja nro 20. Taideyliopiston Sibelius-akatemia
Poutiainen, Ari & Krzywacki, Heidi
Virtual reality in pre-service teacher education: challenges of realization in music education
International Conference on Education and New Developments END2023 – Lisbon, Portugali 24–26.6.2023.
Ramstedt, Anna
Emotional Abuse in Classical Music Education in Finland: A Study of Finnish Women Musicians’ Experiences
Action, Criticism, and Theory for Music Education October 2023. Vol 22 (3): 198–226. doi:10.22176/act22.3.198
Rautiainen, Katri-Helena
Musiikkikasvatus esteettisenä kasvatuksena ja taidekasvatuksena ehkäisemässä polarisoitumista
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, vol. 33, s. 179–197. Niilo Mäki Instituutti.
Väkevä, Lauri
Considering Deweyan Cultural Naturalism as a Philosophy of Art(s) Education.
Landscapes: The Arts, Aesthetics, and Education. Springer International Publishing.
Yada, Takumi & Fenyvesi, Kristof
A whole-school intervention framework for enhancing social and emotional skills in secondary schools through arts-integrated practices : Research report from the REIMAGINED project
Finnish Institute for Educational Research Reports and Working Papers
Huhmarniemi, Maria & Koistinen, Tanja
Metsäleikkipuisto ja Eläinten pesät. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja. Sarja C. Katsauksia ja puheenvuoroja, nro 65.
Jokela, Timo
Metsän ekosysteemipalvelut taideperustaisten palveluiden syttöinä. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja. Sarja C. Katsauksia ja puheenvuoroja, nro 65.
Jääskeläinen, Tuula; López-Íñiguez, Guadalupe, & Phillips, Michelle
Music students’ experienced workload in higher education: A systematic review and recommendations for good practice. Musicae Scientiae.
López-Íñiguez, G., Pérez Echeverría, M.P., Pozo, J.I., Torrado, J.A. (2022)
Student-Centred Music Education: Principles to Improve Learning and Teaching. In: Pozo, J.I., Pérez Echeverría, M.P., López-Íñiguez, G., Torrado, J.A. (eds) Learning and Teaching in the Music Studio. Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, vol 31. Springer, Singapore.
Myllyntaus, Oona (2022)
Julkisen taiteen pedagogiikkaa: Julkisen taiteen käyttö ja merkitys laajentuvissa oppimisympäristöissä. Kasvatus, 53(2), 171–186.
Piispa-Hakala, Satu (toim.) (2022)
”Että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua taideopetukseen” Tuen tapoja taide- ja kulttuuriharrastuksiin. New Cultural Horizons -hanke. Itä-Suomen yliopisto.
Stöckell, Antti & Luostarinen, Nina (2022)
Lupa leikkiä metsän sylissä : taideperustaisten metsäkohtaamisten tarkastelua aikuisen leikin näkökulmasta. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja. Sarja C. Katsauksia ja puheenvuoroja, nro 65.
Suomi, Henna; Hietanen, Lenita, & Ruismäki, Heikki. (2022)
Student teachers’ views of their own musical skills to teach the National Core Curriculum in Finland. Music Education Research, Early online.
Anttila, Eeva
Tasa-arvo peruskoulun taidekasvatuksessa: Avaimia kestäviin ratkaisuihin. Finnish Journal of Music Education 24(02), 104–126.
Elmgren, Heidi
Hindrances to recognition in Finnish music schools. International Journal of Music Education, 39(2), 202–217.
Hautsalo, Liisamaija
Lastenoopperaa, koululaisoopperaa ja lasten tekemää oopperaa: Suomen Kansallisoopperan lapsille suunnatun ohjelmiston kulttuuripolitiikka. Synteesi, 40(4), 7–26.
Hietanen, Lenita; Sepp, Anu; Ojala, Aleksi; Tuisku, Vesa & Ruismäki, Heikki
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia pianonsoiton sulautuvista oppimisympäristöistä. Finnish Journal of Music Education 24(01), 29–42.
Honkonen, Jyrki
Improvisation Workshops and Development of Musicianship. A Study in Finnish Waldorf Teacher Training College. Finnish Journal of Music Education 24(01), 43–56.
Ilmola-Sheppard, Leena; Rautiainen, Pauli; Westerlund, Heidi; Lehikoinen, Kai; Karttunen, Sari; Juntunen, Marja-Leena; Anttila, Eeva
ArtsEqual: tasa-arvo taiteen ja taidekasvatuksen palveluiden suuntana. Taideyliopisto.
Juntunen, Marja-Leena
Eriarvoistavat mekanismit taiteen perusopetuksessa: synteesi Arts Education for All -ryhmän tutkimuksista. Synteesi, 40(4), 27–49.
Juntunen, Marja-Leena
Taiteen perusopetusta kaikille. Finnish Journal of Music Education 24(02), 127–151.
Juntunen, Marja-Leena; Anttila, Eeva; Jaresand, Susanne; Henriksson, Marianna & Söderblom, Erik
Embodied listening and expression in the arts: panel report. Finnish Journal of Music Education 24(02), 162–174.
López-Íñiguez, Guadalupe & Bennett, Dawn
Broadening student musicians’ career horizons: The importance of being and becoming a learner in higher education. International Journal of Music Education, 39(2), 134–150.
Salminen, Sanna
Kuoropedagogiikkaa uusin silmin: tavoitteena osallisuus ja taiteellinen taso. Finnish Journal of Music Education 24(01), 57–88.
Siljamäki, Eeva
Improvisaation moninaisuus musiikkikasvatuksessa – katsaus tutkimukseen. Finnish Journal of Music Education 24(01), 90–99.
Siljamäki, Eeva
Plural possibilities of improvisation in music education: An ecological perspective on choral improvisation and wellbeing. Lectio praecursoria. Finnish Journal of Music Education 24(02), 152–157.
Suomi, Henna & Ruismäki, Heikki
Luokanopettajaksi opiskelevien pianonsoitto- ja säestystaidot sekä niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Finnish Journal of Music Education 24(01), 8–28.
Thomson, Katja
Reciprocal integration in a musical thirdspace: An ethnographic study with refugee musicians and higher music education students. Lectio praecursoria. Finnish Journal of Music Education 24(02), 158–161.
Trento, Francisco B.
On unconditional hos(ti)pitality : thinking-doing strategies for dis/abling arts education. Journal of New Materialist Research, Vol. 2 No 1 (2021): 1–25.
Uscher, Nancy J.
Reframing leadership as scholarship: A new paradigm for 21st century global arts higher education. Finnish Journal of Music Education 24(02), 87–90.
Välijärvi, Jouni
The Finnish school system: Coherence, flexibility and individual support in curriculum and pedagogical practices. Finnish Journal of Music Education 24(02), 91–102.
Westerlund, Heidi
Taidekasvatus notkeassa modernissa: Systeeminen visio suomalaisen musiikkioppilaitosjärjestelmän tulevaisuuteen. Synteesi, 40(4), 74–96.
Österberg, PhD, Peter, & Köping Olsson, Bengt
Dancing a strategy to maintain schoolchildren’s openness for idea generation. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 92(3), 20–25.
Siljamäki, Eeva
Plural possibilities of improvisation in music education: an ecological perspective on choral improvisation and wellbeing. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia 2021.
Tavin, Kevin, Kolb, Gila & Tervo, Juuso (Toim.)
Post-Digital, Post-Internet Art and Education – The Future is All-Over
Hietanen, Lenita; Sepp, Anu & Ruismäki, Heikki
Examining opportunities for children to participate in formal early childhood music education
in Education in the North, vol. 27, no. 1, pp. 21-38. DOI: 10.26203/az32-pm79.
Helsingin yliopisto
Jokela, Timo & Huhmarniemi, Maria
Taiteilijan työ muuttuu: taideyliopistopedagogiikka vastaa muutokseen ja ohjaa sitä
Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja. Sarja C, katsauksia ja puheenvuoroja
Lapin yliopisto
Knif, Leena & Kairavuori, Seija
Student Teachers Building a Sustainable Future Through Constructing Equality in Visual Arts Education
in Discourse and Communication for Sustainable Education, vol. 11, no. 1, pp. 74 – 90. DOI: 10.2478/dcse-2020-0008.
Helsingin yliopisto
Kokko, Sirpa; Kouhia, Anna & Kangas, Kaiju
Finnish craft education in turbulence : Conflicting debates on the current National Core Curriculum
in Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A, vol. 27, no. 1, pp. 1-19.
Helsingin yliopisto
Kumpulainen, Kristiina; Byman, Jenny; Renlund, Jenny & Wong, Chin Chin
Children’s augmented storying in, with and for natur
in Education Sciences, vol. 10, no. 6, 149. DOI: 10.3390/educsci10060149
Helsingin yliopisto
Laes, Tuulikki; Westerlund, Heidi; Väkevä, Lauri, & Juntunen, Marja-Leena (2018) (julkaistu 2020)
Suomalaisen musiikkioppilaitosjärjestelmän tehtävä nyky-yhteiskunnassa. Ehdotelma systeemiseksi muutokseksi. Musiikki, 48(2), 5–25.
Lehtonen, Anna; Österlind, Eva, & Viirret, Tuija Leena
Drama in Education for Sustainability: Becoming Connected through Embodiment. International Journal of Education and the Arts, 21(19).
Lilja, Niina; Laakkonen, Riku; Sariola, Laura & Tapaninen, Terhi
Kokemuksen keholliset esitykset : Sosiaalisen sirkuksen vuorovaikutus kielen käyttöä ja oppimista tukemassa julkaisussa Paulasto, H. & Pöyhönen, S. (toim.), Kieli ja taide : soveltavan kielentutkimuksen ja taiteen risteämiä. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA 2020, s. 32-56.
Tampereen yliopisto
Paasovaara, Jaana
Soveltavan kuvataiteen ja luontokuvauksen maisteriohjelman toteutus
Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja. Sarja C, katsauksia ja puheenvuoroja.
Lapin yliopisto
Pullinen, Jouko & Merta, Juha
Good enough art teacher : Developing visual identity in teacher education
in Ropo, E. & Jaatinen, R. (toim.), Subject Teacher Education in Transition : Educating Teachers for the Future. Tampere: Tampere University Press 2020, s. 289-309.
Tampereen yliopisto
Sintonen, Sara; Nordström, Alexandra; Sairanen, Heidi & Kumpulainen, Kristiina
Pedagogisen Haltijan kuiskaus -materiaalin soveltaminen varhaiskasvatuksessa J. A. Hollon kasvatusajattelun luentana
julkaisussa Ainedidaktiikka, Vuosikerta 4, Nro 2, s. 44-62. DOI: 10.23988/ad.79782.
Helsingin yliopisto
Blagoeva, Nadezda
Project-based integration of contemporary art forms into teaching visual arts to primary school students in the after-school art clubs
in International Journal of Education and the Arts, vol. 20, no. 18, pp. 1-23. DOI: 10.26209/ijea20n18.
Helsingin yliopisto
Jaakonaho, Liisa & Junttila, Kristina
Exploring dis(ability) : Towards affirmative space in and through arts pedagogy
in Østern, A. L. (Ed.), Knudsen, K. (Ed.). (2019). Performative Approaches in Arts Education. London: Routledge, DOI: 10.4324/9780429444159.
Taideyliopisto
Jääskeläinen, Tuula
Countering hate speech through arts and arts education: Addressing intersections and policy implications
in Anttila, E. and Martin, R. (eds) Special Issue “Arts and Culture in Education: Questioning and Reimagining Current Policies and Practices”. Policy Futures in Education. DOI: 10.1177/1478210319848953 Publisher: SAGE
Taideyliopisto
Kokko, Sirpa & Räisänen, Riikka
Craft education in sustaining and developing craft traditions : Reflections from Finnish craft teacher education
in Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A, vol. 26, no. 1, pp. 27-43.
Helsingin yliopisto
Ojala, Aleksi; Ruokonen, Inkeri; Ruismäki, Heikki & Sepp, Anu
Outlining New Guidelines for the Assessment of the Education Diploma in Music
in The European Journal of Social & Behavioural Sciences, vol. XXVI, no. 3, 263, pp. 3021-3031. DOI: 10.15405/ejsbs.263
Helsingin yliopisto
Paatela-Nieminen, Martina & Kupiainen, Reijo
Taidekasvatus ja monilukutaito
julkaisussa T. Autio, L. Hakala & T. Kujala (toim.): Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tampere: Tampere University Press 2019, s. 297–318.
Tampereen yliopisto
Salovaara, Mari & Kokko, Sirpa
Developing Craft Pedagogy for Older Adults in Care Settings
in C. Vilhena & M. H. Gregório (eds), The contributions of education and learning for older adults’ well-being : Proceedings of the 9th Conference of the ESREA – Research Network on Education and Learning of Older Adults (ELOA). University of Algarve, Gambelas, pp. 214-231, Older adults’ well-being: The contributions of education and learning, Faro, Portugal, 11/10/2018.
Helsingin yliopisto
Sepp, Anu; Läänemets, Urve & Kiilu, Kristi
Bridging the past, present and future in Estonian music education
in D. G. Hebert & T. B. Hauge (eds), Advancing music education in Northern Europe. Routledge, Abingdon, Oxon; New York, NY, pp. 141-154. DOI: 10.4324/9781351045995-9
Helsingin yliopisto
Seppänen, Sirke; Tiippana, Kaisa; Jääskeläinen, Iiro & Toivanen, Tapio
Theater Improvisation Promoting Interpersonal Confidence of Student Teachers : A Controlled Intervention Study
in The European Journal of Social & Behavioural Sciences , vol. XXIV , no. 1 , 244 , pp. 2770-2788 . DOI: 10.15405/ejsbs.244
Helsingin yliopisto
Sinquefield-Kangas, Rachel
Looking for Empathy in Visual Encounters
in International Journal of Education and the Arts, vol. 20, no. 21, pp. 1-30. DOI: 10.26209/ijea20n21
Helsingin yliopisto
Tervo, Juuso
The Immaterialization of Art Education’s Labor: Disciplined-Based Knowledge Production and the 1965 Penn State Seminar
in Transdisciplinary Inquiry, Practice, and Possibilities in Art Education. University Park, PA: The Pennsylvania State University Libraries Open Publishing. DOI: 10.26209/arted50-13
Aalto-yliopisto
Granö, Päivi; Hiltunen, Mirja ja Jokela, Timo (toim.)
Suhteessa maailmaan: Ympäristöt oppimisen avaajina
Lapin yliopisto
Hiltunen, Mirja
Taidevaihde – aikalaistaiteen toimintatapoja. Teoksessa Granö, P., M. Hiltunen, & T. Jokela, (toim.) Suhteessa maailmaan: Ympäristöt oppimisen avaajina. (s. 83–108). Rovaniemi: Lapland University Press.
Lapin yliopisto
Hiltunen, Mirja & Korström-Magga, Korinna
The challenges of sociocultural changes in the North – Can art-based action research promote a dialogical space?
Teoksessa 5th Conference on Arts Based Research & Artistic Research: Provoking Research and Social Intervention
Jokela, Timo & Coutts, Glen (toim.)
Relate North: Art & Design for Education and Sustainability
Lapin yliopisto
Jokela, Timo; Hiltunen, Mirja; Härkönen, Elina & Stöckell, Antti(toim.)
Living in the Komi Landscape.
Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta, Syktyvkar State University, UiT the Arctic University of Norway, Uppsala University, Centre for Russian and Eurasian Studies.
Jokela, Timo & Huhmarniemi, Maria
Art-based action research in the development work of arts and art education. Faculty of Art and Design of the University of Lapland. Series C. Overviews and discussion. The Lure of Lapland: A handbook of Arctic Art and Design, 9 –25.
Kairavuori, Seija; Karppinen, Seija; Komulainen, Kauko; Poutiainen, Ari & Rusanen, Sinikka
ImproStory: Social Improvisation and Storytelling in Arts and Skills Subjects in Teacher Education
Helsingin yliopisto
Kallio, Anja Alexis & Länsman, Hildá
Sami re-imaginings of equality in/through extracurricular arts education in Finland.
International Journal of Education & the Arts, 19(7).
Taideyliopisto
Kangas, Anita; Sokka, Sakarias; Itkonen, Hannu ja Jakonen, Olli
Aktiiviset osallistujat. Kuntalaiset kulttuuri- ja liikuntapalvelujen kehittäjinä
Cuporen verkkojulkaisuja 46
Karlsson, Liisa; Lastikka, Anna-Leena & Vartiainen, Janina (toim.)
KOTO – Kohtaamisia taidolla ja taiteella: kielten ja kulttuurien yhteisöllistä oppimista ja kotoutumista
Itä-Suomen yliopisto
Karttunen, Sari
Mitä yhteistä on yhteisötaiteella ja fasilitoinnilla? Kysymyksiä yhteisöllisen taidetoiminnan filosofis-metodologisesta perustasta
Cupore & Arts Equal
Kaitavuori, Kaija
Osallistavuus lainvalmistelussa. Esittävien taiteiden ja museoiden rahoitusjärjestelmän uudistusprosessin arviointitutkimus
Cuporen verkkojulkaisuja 49
Kuivakari, Seppo
Pelien kynnyksellä: pelit ja simulaation salainen historia
Lapin yliopisto
Kuuranne, Malla & Kumpulainen, Seppo
Kesken : näyttelijänkoulutuksen rakentuminen opettajien kokemana
Mustola, Marleena
Not those seven annoying dwarfs – again! Collective creativity in children’s artistic production. International Journal of Education & the Arts, 19(1.8).
Jyväskylän yliopisto
Pitkänen-Walter, Tarja & Jääskeläinen, Tuula
Sand & Indigo – A Finnish and Gambian Collaboration in Art Pedagogy.
Taideyliopisto
Seppänen, Päivimaria; Behm, Minna-Maria & Taipale, Mona
Näkökulmia kulttuurin etiikkaan ja laatuun sosiaali- ja terveyspalveluissa
Kaakkois-suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisuja
Sinner, Anita; Rita Irwin & Timo Jokela (toim.)
Visually Provoking: Dissertations in Art Education
Lapin yliopisto
Ansio, Heli; Seppälä, Piia & Houni, Pia
Teachers’ experiences and perceptions of a community music project: Impacts on community and new ways of working
International Journal of Education & the Arts, 18(37)
Foster, Raisa
Nykytaidekasvatus toisintekemisenä ekososiaalisten kriisien aikakaudella
Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2017, vol. 18.
Kallio, Anja Alexis
Popular ‘Problems’: Deviantisation and teachers’ curation of popular music.
International Journal of Music Education: Research, 35(3), 319-332
Taideyliopisto
Lehikoinen, Kai & Vanhanen, Elise (toim.)
Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen.
ArtsEqual-hanke, Taideyliopisto
Martikainen, Jari
Making pictures as a method of teaching art history
Ingman College of Crafts and Design
Martin, Mari
Lastenkulttuurikeskukset osallisuutta tuottamassa: huoltajien taustat ja kokemukset taide- ja kulttuurikasvatukseen osallistumisen määrittäjinä
Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, CERADA ja ArtsEqual-hanke
Porkola, Pilvi (toim.)
Performance Artist’s Workbook. On teaching and learning performance art – essays and exercises Publication series of the Theatre Academy Vol 61. Taideyliopisto.
Pöllänen, Sinikka & Ruotsalainen, Kati
Dialogue between art and craft: Textile materials and techniques in contemporary art
International Journal of Education & the Arts, 18(1).
Tervo, Juuso
Always the New: Paradigms and the Inherent Futurity of Art Education Historiography
Aalto yliopisto
Hautio, Minna (toim.)
TAVOITTAAKO TAIDE? Kokemuksia kunta- ja aluetaiteilija- sekä lähiöhankkeista
Heikkinen, Jouko; Juvonen, Antti; Mäkitalo-Siegl, Kati; Nygren, Hanna & Tossavainen, Timo
Taitoa, taidetta ja teknologiaa: kohti uutta opettajankoulutuksen mallia
Itä-Suomen yliopisto
Lehikoinen, Kai; Pässilä, Anne; Martin, Mari & Pulkki, Maiju
Taiteilija kehittäjänä: taiteelliset interventiot työssä
Taideyliopisto, ArtsEqual-hanke
Partti, Heidi & Ahola, Anu
Säveltäjyyden jäljillä – Musiikintekijät tulevaisuuden koulussa
Taideyliopisto/ Sibelius-Akatemian julkaisuja
Räsänen, Marjo
Visuaalisen kulttuurin monilukutaito
Aalto-yliopisto
Suominen, Anniina (toim.)
Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella: avauksia, suuntia, mahdollisuuksia
Aalto yliopisto
Tavin, Kevin
Angels, Ghosts, and Cannibals: Essays on Art Education and Visual Culture
Teaching visual culture (and then doubting it)
Vilmilä, Finna
Elämäntaitojen äärellä. Taidetyöpaja nuorten elämäntaitojen vahvistajana
Nuorisotutkimusseura
2015
Anttila, Eeva
Embodied Learning in the Arts. In S. Schonmann (Ed.). Wisdom of the Many. – Key Issues in Arts Education. International Yearbook for Research in Arts Education. New York: Waxman.
Taideyliopisto
Heimonen, Kirsi; Kallio-Tavin, Mira & Pusa, Tiina
Kesken-erillään: taiteessa altistumisesta
Aalto-yliopisto
Kallio- Tavin, Mira & Pullinen, Jouko (toim.)
Conversations on Finnish art education
Aalto-yliopisto
Räsänen, Marjo
Visuaalisen kulttuurin monilukukirja
Aalto-yliopisto
2014
Hakuri, Markku (toim.)
Paikka vai tila
Korhonen, Pekka & Airaksinen, Raija
Hyvä hankaus 2.0.
Taideyliopisto
Tavin, Kevin & Kallio-Tavin, Mira
The cat, cradle, and the silver spoon: Violence in Contemporary Art and the Question of Ethics for Art Education
Aalto-yliopisto
Tavin, Kevin & Kallio-Tavin, Mira
Violence and the Other in Contemporary Art: A Question of Ethics for Art Education
Aalto-yliopisto
2013
Anttila, Eeva
Koko koulu tanssii!: Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä
Taideyliopisto
Anttila, Eeva
Choreographed Childhoods: Patterns of embodiment in the lives of contemporary children
Anttila, Eeva
Dance pedagogy in the contemporary world (Keynote address)
Gaunt, Helena & Westerlund, Heidi (toim.)
Collaborative Learning in Higher Music Education
Härkönen, Ulla
Reorientation of teacher education towards sustainability through theory and practice:
proceedings of the 10th international JTEFS/BBCC conference Sustainable development. Culture. Education.
Itä-Suomen yliopisto
Jokela, Timo
A Wanderer in the Landscape – Reflections on the Relationship between Art and the Northern Environment. Journal of Education in the North. Aberdeen University.
Lapin yliopisto
Juntunen, Marja-Leena; Nikkanen, Hanna & Westerlund, Heidi (toim.)
Musiikkikasvattaja – Kohti reflektiivistä käytäntöä
Kallio-Tavin, Mira
Visual Culture Learning Communities: How and What Students Come to Know in Informal Art Groups
Aalto-yliopisto
Känkänen, P. (2013). Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa: kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Väitöskirja, Helsingin Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf
Ojala, Juha & Väkevä, Lauri
Säveltäjäksi kasvattaminen – Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen
Opetushallitus
Räsänen, Marjo
Visuaalinen monilukutaito – Luokanopettajaksi opiskelevien monikulttuurisuuskäsitykset ja kuvataide
Turun yliopisto
2012
Lintunen, Johanna
Taide ja hoiva rajapinnoille
Selvitys taide- ja kulttuurisisältöisten hyvinvointipalvelujen kysynnästä, tarjonnasta ja yhteistyöverkostoista Pohjois-Karjalassa
Itä-Suomen yliopisto
Seirala, Viivi
Eläköön taidekasvatus!
Kuntaliitto
2011
Anttila, Eeva
Taiteen jälki: taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä
Teatterikorkeakoulu
Ruismäki, Heikki & Juvonen, Antt
Searching for a Better Life Through Arts and Skills: Research Results, Visions and Conclusions
Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto
2010
Kallio, Kirsi Pauliina; Ritala-Koskinen, Aino & Rutanen, Niina (toim.)
Missä lapsuutta tehdään?
Nuorisotutkimusseura
Koivisto, Nelli; Lehikoinen, Kai; Pasanen-Willberg, Riitta; Ruusuvirta, Minna; Saukkonen, Pasi; Tolvanen, Pirita; Veikkolainen, Arsi
Kolmannella lähteellä: hyvinvointipalveluja kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön aloilta
Teatterikorkeakoulu
Tolvanen, Hannu; Pesonen, Mirka
”Monipuolisuus on valttia” : Rytmimusiikkikentän muutos ja osaamistarpeet Musiikkialan toimintaympäristöt ja osaamistarve.
Sibelius-Akatemia / Taideyliopisto
Siivonen, Katriina
TAITEEN SÄRMÄLLÄ NUORILLE HYVINVOINTIA Sitoumuksia ja toiminta-ajatuksia nuorten tueksi
Katriina Siivonen & Tulevaisuuden tutkimuskeskus & Turun yliopisto & Nuorisotutkimusverkosto /Nuorisotutkimusseura
2009
Jokisalo, Jouko & Simola, Raisa (toim.)
Monikulttuurisuus luokanopettajakoulutuksessa – monialaisten opintojen läpäisevä juonne
Joensuun yliopisto
Ruokonen, Inkeri; Rusanen, Sinikka & Välimäki, Anna-Leen (toim.)
Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa: Iloa, ihmettelyä ja tekemistä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
2008
Juvonen, Antti & Anttila, Mikko
Kohti kolmannen vuosituhannen musiikkikasvatusta. Osa 4: Luokanopettajaopiskelijat ja musiikki
Joensuun yliopisto
Roivas, Seppo
Joensuun nuorisoverstas ry ja JALO: nuorten työpajatoiminnan kehittämisarviointi
Spatia
2007
Rouhiainen, Leena (toim.)
Ways of Knowing in Dance and Art
Teatterikorkeakoulu
Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Pöllänen, Sinikka; Luutonen, Marketta; Kaipainen, Minna; Kröger, Tarja; Raunio, Anna-Mari; Sipilä, Outi; Turunen, Virpi; Vartiainen, Leena & Heinonen, Asko (toim.)
Käsityötieteen ja käsityömuotoilun sekä teknologiakasvatuksen tutkimusohjelma Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksessa
Joensuun yliopisto
2004
Rastas, Marja & Kauppi, Hannu
Mieli kuvassa – näkökulmia kuvataiteen opiskeluun ja opettamiseen. Teoksessa Niemelä, Seppo & Luutonen, Marketta (toim.) Taitava ihminen – toimiva kansalainen. Aikuisopiskelun motiiveja ja merkityksiä
Aalto-yliopisto
Aalto-yliopisto
Aalto-yliopisto: Tutkimus ja taide
Helsingin yliopisto
Helsingin yliopiston digitaalinen arkisto
Tutkimus humanistisessa tiedekunnassa
Filosofia, historia ja taiteiden tutkimus
Itä-Suomen yliopisto / University of Eastern Finland
Tutkimus filosofisessa tiedekunnassa
Päättyneet hankkeet
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto / Joensuu
Jyväskylän yliopisto
/ Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta / Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Tutkimusprojektit
Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen projektit
Lapin yliopisto / Taiteiden tiedekunta
Tutkimusjulkaisut
Tutkimushankkeet
Oulun yliopisto
Humanistinen tiedekunta
Tutkimusjulkaisut
Kasvatustieteiden tiedekunta
Taideyliopisto
Tutkimusjulkaisut
Tutkimus
Tampereen yliopisto
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
Tutkimukset ja hankkeet
Tutkivan teatterityön keskus
Turun yliopisto
Tutkimus historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksessa
IIPC / International Institute for Popular Culture
SELMA / Centre for Study of Storytelling, Experientiality and Memory
Vaasan yliopisto
Tutkimus